(Piros négyzettel jelölve a vizsgált top 8 biztosító társaság amelyeknek nincs, zölddel a három társaság, amelynek van saját Facebook oldala.)
Megdöbbentő, hogy az ügyfélkörük méretéhez képest mennyire alacsony annak a három biztosító társaságnak a követői tábora, akiknek a vizsgált 8 magyar biztosító közül egyáltalán van saját Facebook oldala. Csak az Allianz Hungária, a Magyar Posta Biztosító, illetve az Aegon Facebook oldalait találtam meg a top 8 biztosító közül. (Saját oldalnak azt tekintem, amit maga a biztosító társaság tart fenn központi oldalként és nem pl. a lelkes dolgozók, amin keresztül valós kommunikáció nincs, csak egy csoporthoz csatlakozhatunk, vagy amit nem a központ, hanem "csupán" egy fiók üzemeltet.)
Három biztosító társaság, az Allianz Hungária, az Aegon és a Posta Biztosító oldalait találtam, amiket a "központ" kezel és valós marketing/PR/ügyfélszolgálati kommunikáció történik rajtuk.
Az Allianz Hungária oldala volt az egyetlen oldal a vizsgált 8 biztosító közül, ahol valóban aktív kommunikáció zajlott a cég és az ügyfelek, a közösség között. Az Aegon Facebook oldala gyakorlatilag halott, látszólag nincs rajta élő kommunikáció: az utolsó bejegyzés, amit ma láttam 2011. július 24-én kelt.
Forrás: Allianz Hungária Facebook oldala |
Érdekelt, hogy vajon ez valami furcsa, számomra még megmagyarázhatatlan iparági sajátosság? Utána néztem, hogy mi a helyzet külföldön. Látnom kellett, hogy természetesen nincs semmilyen furcsa iparági sajátosság, ami távol tarthatná a magyar biztosítókat a Facebook-tól. Egy-két példa külföldi biztosító társaságok Facebook jelenlétéről: a MetLife pl. jelenleg több mint 201 ezer követőt mondhat magáénak, a román Groupamát majd 20 ezren követik, a horvát Allianz-ot több mint 12 ezren lájkolták. És csodák csodája: aktív kommunikáció folyik a társaságok és a Facebook követők között! Jönnek-mennek az információk az ügyfelek és az adott biztosító társaság között, ügyfélpanaszokat kezelnek, új termékekre-szolgáltatásokra hívják fel a figyelmet, akár azonnali ajánlatkérelmi lehetőséget biztosítanak, stb... Ahogy ezt ma szokás tenni egy önmagát és vállalati kommunikációját komolyan vevő nagyvállalatnál.
Láthatóan semmi különös oka nincs tehát annak, hogy miért nem kommunikál a Facebook-on keresztül a jelentős ügyfélkörrel és viszonlyag jelentős árbevétellel rendelkező nagy magyarországi biztosítók közül jó néhány. Akkor meg mi az oka, hogy - néhány kivételtől eltekintve - mégse nagyon akarnak kommunikálni velünk, meglévő és potenciális ügyfelekkel a Facebook éterén keresztül?
Sajnos részben valótlan adatok vannak ebben a postban, ami nem nagy gond, de mivel az egész mondanivaló erre épült, ezért egy-két dolgot hozzátennék. Valamiért a statisztika félrement, tény hogy van, volt mit akkor is fejlődni, de már akkor február 18-án nem ez volt a helyzet a piacon.
VálaszTörlés2012.02.18 tehát:
AEGONdirekt.hu- 964
Allianz Hungária Zrt. - 1558
Együtt A-tól Z-ig (Allianz)- 14331
Generali Mosolyvadász - 5528
ING (Tervezd meg a pénzügyeidet) - 524
Union Biztosító - 2019
Axa Csoport Magyarország 883
Azóta a cikkben említett Allianz oldal mintegy 200 fővel nőtt, az Együtt az A-tól Z-ig pedig már 28635-nél jár, a Generali Mosolyvadász oldal 5367-nél (mellesleg a Generali indított egy hivatalos nem csak CSR oldalt is), ahogy az ING is elindította hivatalos oldalát ING Biztosító néven és már majdnem 8000 főnél jár a lájkok száma. Az Union már 25428-nál van, így piacon másodikként. Azóta pedig már megjelent az Union, Groupama is hivatalos oldallal, az Avivának si volt egy szép nyara (azóta persze már Metlife így), az oldal bezárt).