2011-01-29

Egy hatékony közösségi menedzser tulajdonságai


A Get Satisfaction egy 2007-ben alakult kaliforniai cég, amely internetalapú CRM megoldásain keresztül segít kapcsolatot teremteni és a kapcsolatot fenntartani a cégek fogyasztóival, közösségeivel. Szolgáltatásaikat jelenleg több mint 46 ezer cég veszi igénybe, mint például a Microsoft vagy a Nike.

Forrás: Get Satisfaction Blog
Van tehát rálátásuk, hogy mik az ismérvei a „tökéletes” közösségi menedzsernek. Egy infografikán mutatták be azt a 10 tulajdonságot, amik szerintük fontosak egy közösségi menedzser számára.

Piñata
„Ha bottal ütik, akkor is édességek kell potyogjanak belőle.” (A Piñata egy mexikói hagyomány, mely során egy felfüggesztett agyagedényt (vagy manapság inkább valamilyen papírmaséformát) bottal addig ütlegelnek, amíg a benne elrejtetett apró ajándékok vagy finomságok ki nem potyognak.) Minden, a közösség tagjaitól jövő üzenetre – még ha az durva, sértő hangnemű is – türelemmel, kellő tisztelettel kell tudni válaszolni. Nem szabad személyes sértésnek venni a durva beszólásokat, higgadtan kell tudni reagálni.

Szivacs
Be kell szívni, érezni kell a közösség érzelmi megnyilvánulásait, hogy egy egészséges, megfelelő kommunikáció alakulhasson ki a közösséggel. 

Empata
Figyelemmel kíséri a közösségek vibrációit, nehogy a Facebook, a Twitter, vagy más közösségek megzavarhassák a vállalat és a rajongói közötti egyensúlyt.  Az empátiakészség, a bizalomteremtés készsége nagyon fontos tulajdonsága egy „jó” közösségi menedzsernek.

Kertész
Szorgalmasan figyeli a közösség kommunikációs csatornáit, figyeli a fogyasztókat, ötleteket. Ápolja a közösség tagjaival való viszonyt.

Concierge
Személyes figyelmet szentel azoknak a problémáknak, amiket a közösségen kívül, egyéni szinten kell megoldani.

Közlekedési rendőr
A közösségtől érkező kérdéseket, kéréseket a szervezeten belüli megfelelő személyhez irányítja.

Szobrász
A közösség által keltett kommunikációs zajt olyan információvá formálja, amely hasznos lehet mind a közösség, mind a vállalat számára.

Cheerleader
A „szurkolótábor vezetőjeként” bejelenti, beharangozza a híreket, újdonságokat. Az adott céggel való azonosulás képessége fontos tulajdonság, ami alapvető feltétele a lelkesedés képességének, ami szintén fontos feltétele a közösséggel történő hatékony kommunikációnak.

Spam harcos
Folyamatosan őrködik, hogy szükség esetén lesújthasson a szpemmelőkre, akár a közösségből való kizárásukat is kezdeményezve.

Médiaguru
Mesteri ismerője a fórumoknak, közösségi oldalaknak és más médiacsatornáknak.



A Get Satisfaction egy másik anyagában 15 tapasztalt közösségi menedzsert kérdezett meg a közösségi menedzserek szerepéről, feladatairól:

Kattints a "Menu" gomb "View Fullscreen" linkjére, hogy teljes képernyőn lásd a dokumentumot.

2011-01-19

Ajánló: „Budapesti szülők riadólánca” - civil szerveződés a Facebookon


Most olvastam éppen a Nol.hu oldalán, hogy civil szerveződés keretében gyermekeikért aggódó szülők elindítottak egy Facebook oldalt „Budapesti szülők riadólánca” címmel. Céljuk, hogy megelőzzék azt a szörnyű tragédiát, ami nemrég a West Balkánban történt: önszerveződő módon a közösséghez tartozó szülők vállalják, hogy „riadóláncot” alkotnak és lehetőleg minden budapesti szórakozóhelyet megnéznek, minden rendezvényt ellenőriznek és tájékoztatják egymást, mennyire tartják azt biztonságosnak. Elkészítik a „biztonságos szórakozóhelyek listáját” és megkérik gyermekeiket, hogy csak olyan helyekre és rendezvényekre menjenek, ahol önkénteseik ott vannak, illetve amelyeket megbízhatónak minősítenek.

Az oldal az alábbi kéréssel fordult a nagy létszámú rendezvényeket szervező budapesti szórakozóhelyek vezetőihez és tulajdonosaihoz:

"Kérjük a nagy létszámú rendezvényeket szervező budapesti szórakozóhelyek vezetőit és tulajdonosait, hogy működjenek együtt velünk és információkkal támogassák önkéntes munkánkat! Nem kívánjuk jelenlétünkkel és túlzott ellenőrzéssel elrontani gyermekeink szórakozását! Pusztán néhány egyszerű dolgot kérünk: 
  1. A szórakozóhelyek hozzák nyilvánosságra saját weboldalukon, Facebook-oldalukon vagy akár ezen az oldalon a legfontosabb adataikat: felelős vezető neve, mobilszáma, a hely befogadóképessége (létszám), hivatalos nyitvatartási ideje és a működéssel kapcsolatos hatósági engedélyei. (Utóbbiakat szkenneljék be és akár itt, ezen oldal fotóalbumában tegyék közzé.)

  2. Készítsenek alaprajzot a helyiségeikről és rajzolják be a közlekedési útvonalakat. Elvileg kell rendelkezniük tűzvédelmi menekülési tervekkel is, amiket ki kell függeszteni - ezeket is hozzák nyilvánosságra az interneten is.

  3. Minden rendezvény idején nevezzenek ki egy biztonsági felelőst, akinek az elérhetőségeit adják meg számunkra.

  4. Tegyék lehetővé a Budapesti szülők riadóláncának ügyeletesei számára, hogy a bulik idején bármikor bemenjenek és körülnézzenek a helyszíneken, hogy saját szemükkel is meggyőződhessenek a biztonságról. Nem vagyunk szakemberek és nem olyan régen még mi is buliztunk! Pusztán szülőként akarjuk látni, olyan-e a hely, ahová elengedhetjük a gyerekeinket.

A normális együttműködés mindannyiunk közös érdeke! Ismerjük a hazai bürokráciát és valószínűnek tartjuk, hogy számos olyan szabály is van, amit még a legnagyobb jószándék esetén sem lehet betartani. Nem hivatalnokot vagy rendőrt akarunk játszani (jól látható, mit sikerült a fene nagy szabályozásnak és rendőrségnek produkálni!), és nem a bulikat akarjuk elrontani. Csak biztonságban akarjuk tudni a gyerekeinket - már amennyire ez lehetséges!"

A lányom még csak 7 éves, a fiam alig 1 éves, de egy-két év és én is hasonló gondokkal nézhetek szembe… örömmel csatlakoztam tehát az oldalhoz! Eltekintve attól, hogy milyen tragikus körülmény volt a kiváltó ok, e civil szerveződés remek példa arra, hogy a közösségi média nem csupán a személyes kapcsolataink megőrzésére és bővítésére, a vállalati kommunikációt és a vállalatokkal történő kommunikációt elősegítő eszköz, hanem a civil szerveződéseknek is hatékony kommunikációs tere lehet.

E Facebookon keresztül történő civil szerveződés sikerét jól mutatja, hogy pár nap alatt több mint 3700 Facebook tag "lájkolta" már az oldalt*, ami még a multiknak sem elérhető cél általában! Örülök, hogy egy civil szerveződés ilyen gyors elismertséget és "támoatást" kaphat a közösségi médián keresztül  és mint szülő remélem, hogy a kezdeményezés sikerrel jár és a budapesti szórakozóhelyek biztonságosabb helyekké válnak a szórakozni vágyó fiatalok számára!

* Eredeti bejegyzésem január 22-i kiegészítése: egy hét telt el a szomorú tragikus esemény óta, a „Budapesti szülők riadólánca” oldalnak már majd 4300 tagja van. Szerintem a támogatási arány ilyen mértékű növekedése csupán egy hét alatt Magyarországon példa nélküli - sokakat érintő probléma és hatékony média kommunikáció eredménye. Remélem sikeres lesz ez a civil összefogás!

2011-01-18

44 példa a vonalkód, QR-kód, Microsoft Tag kód marketing alkalmazására

Egy new-york-i trendkutató cég, a PSFK 95 oldalas előadása 44 konkrét marketing alkalmazását mutatja be a marketingesek körében is egyre közkedveltebb vonalkódoknak, QR-kódoknak és Microsoft Tag kódoknak:

Még több előadás a PSFK-tól.


Az előadás négy kategóriába sorolja a vonalkód alapú marketing alkalmazásokat:

  1. Ismertség (awareness)
    - Allure Magazine (média)
    - Wilkinson Sword (FMCG)
    - Fearless Records (zeneipar)
    - Ben & Jerry's (kiskereskedelem)
    - Colorado University (felsőoktatás)
    - Pirata (online játék)
    - Central Park (környezetvédelem)
    - Red Energy (élelmiszeripar)
    - Fort Lauderdale, Visitors Bureau (turizmus)
    - Correos (postai szolgáltatások)
    - Canadian Tourism Board (turizmus)
    - Torino (turizmus)
  2. Többletinformáció szerzése (information gathering)
    - Meyer Natural Beef (élelmiszeripar)
    - Shopwell (szolgáltatóipar)
    - Sevencamp (szolgáltatóipar, borászat)
    - Tales of things (?)
    - Atria Books (könyvkiadás)
    - Windowposter (reklámipar)
    - Ubimark books (könyvkiadás)


    - Adler Planetarium (szórakoztatóipar)
    - Gatwick Airport (turizmus)
    - Windermere (ingatlan értékesítés)
    - New York Daily News (média)
    - Mesob (vendéglátóipar)
    - Amszterdami Központi Állomás (tömegközlekedés)
    - Columbia Sportswear (ruhaipar)
    - Kryptonite Bike Revolution (vagyonvédelem)
    - QR Art (pénzügyi szolgáltatás)
  3. Konverzió / vásárlás (action / purchase)
    - Ethical Bean (kiskereskedelem)
    - PayPal (pénzügyi szolgáltatás)
    - AisleBuyer (pénzügyi szolgáltatás)
    - Xbox Live és MovieTickets.com (szórakoztatóipar)
    - CheckPoints (reklámipar)
    - Axis Salon (szolgáltatóipar, fodrászat)
    - Mail Chimp, Pyow (reklámipar)
    - Burger King (vendéglátóipar)
  4. Vásárlás után (post purchase)
    - Likify (reklámipar)
    - Recommendi (reklámipar)
    - EveryDay Lives (reklámipar)
    - Art Loop Open (kultúra)
    - Howcast és IKEA (szolgáltatóipar és bútoripar)
    - mediaKi.it (reklámipar)
    - Youth Fusion (non-profit szervezet, sport)
    - Playworld Systems (sport)

2011-01-17

5 sikeres Facebook Helyek kampány


Röviden a Facebook Helyek szolgáltatásról

2010. augusztusában indult el a Facebook Places (magyarul: Facebook Helyek) geolokációs szolgáltatás, amely lehetővé teszi, hogy a Facebook felhasználók mobiltelefonjukon keresztül megoszthassák földrajzi helyzetüket, kapcsolatba léphessenek a közelben lévő ismerőseikkel és a közelben lévő akciókat, ajánlatokat kereshessenek. A szolgáltatás sajnos Magyarországon jelenleg még nem elérhető (legalábbis Androidos telefonon nem), de a Facebook szerint „hamarosan elérhetővé válik a régióban”.

Csak be kell jelentkezni a szolgáltatásba és a frissítésed megjelenik a Helyek oldalon, az ismerőseid hírfolyamában és az Üzenőfaladon. Megjelölheted a társaságodban lévő ismerősöket, így ők is részesei lesznek a frissítésednek. Böngészheted a közeledben bejelentkezett ismerőseid állapotfrissítéseit. Miután bejelentkeztél, klikkelhetsz a "Most itt"-re, hogy megtudd, ki jelentkezett még be onnan, ahonnan Te. A mobiltelefonodon a Facebook Helyek segítségével speciális ajánlatokat találhatsz: csak keresni kell az ajánlat logót. Spórolj a kedvenc kereskedődnél, éttermednél vagy szórakozóhelyeden (már ha egyáltalán a közelben elérhető ilyen jellegű akció). Jelentkezz be, ha élni akarsz az ajánlatokkal, és szólj az ismerőseidnek is.

A Facebook Helyek hivatalos oldala az alábbiak szerint foglalja össze a szolgáltatás cégeket is érintő részét. A vállalkozások, szervezetek által generált akcióknak négy fajtája van: egyedi, ismerős, hűség és jótékonysági. Az ajánlatokat és adakozásokat egyes cégek, nem pedig a Facebook ajánlja, és csak korlátozott számban állnak rendelkezésre. Ismerős ajánlatokhoz szükség van arra, hogy pár ismerősöd megossza, hogy spórolt. A hűségajánlatokhoz több, egyidejű bejelentkezés szükséges.

A Facebook hivatalos videója a szolgáltatásról:


Az 5 sikeres Facebook Helyek kampány

A Facebook Helyek tavaly augusztusi bevezetése óta hatékony marketing eszközzé vált, amely növelheti egy adott márka ismertségét, rajongótáborát és lehetőséget nyújt, hogy az adott cég a Facebook közösség számára előnyös ajánlatokat, akciókat biztosítson. Az ilyen jellegű akciók azért is rendkívül fontosak, mert szinte minden ilyen jellegű kutatás szerint a márkarajongók leginkább az exkluzív ajánlatoknak örülnek a cégekkel a közösségi médián keresztül történő interakciók során. Egy általam is publikált felmérés szerint például a márkakövetők 77%-a valamit kapni akar az adott márkától (pl. ingyen terméket/szolgáltatást, kuponokat, árengedményeket, akciókat).

A szolgáltatást számos cég már sikeresen alkalmazta és integrálta marketing stratégiájába. A Mashable öt ilyen sikeres akciót emelt ki egyik e heti cikkében.


1. Árengedmény a bejelentkezőknek: Westfield Valley Fair (USA)

Egy kaliforniai bevásárló centrum, a Westfield Valley Fair egy hónapig a bevásárló centrum egy meghatározott boltjára vonatkozó 15%-os árengedményre jogosító kupont adott minden Facebook felhasználónak, aki a Facebook Helyek szolgáltatáson keresztül bejelentkezett az áruházláncuk meglátogatása során. Az akció jelentősen megnövelte a bejelentkezések számát és ezen keresztül a Facebook közösségen belüli márkaismertséget. (Ügynökség: Fan Appz)


2. Eseménymarketing: Electronic Arts UK (Anglia)

A világ egyik legjelentősebb videojáték fejlesztő és kiadó cége, az Electronic Arts angliai részlege az Egyesült Királyság 6 legnagyobb bevásárló centrumában „Play4Xmas” néven karácsonyi rendezvénysorozatot szervezett tavaly novemberben-decemberben, ahol  a résztvevők „bejelentkezhettek” a Facebook Helyek szolgáltatáson keresztül a rendezvényre. Az így bejelentkezők között naponta 10 játékszoftvert sorsoltak ki. Több százan csatlakoztak, ami több tízezer márkamegjelenést eredményezett a bejelentkező Facebook felhasználók ismerőseinek oldalain. (Ügynökség: Imperial Leisure Ltd)


3. Szponzorációs esemény kommunikációs támogatása: Onitsuka Tiger (Ausztrália)

2010 novemberében az ASICS egy márkája, az Onitsuka Tiger az ausztrál piacon elsőként alkalmazta a Facebook Helyek szolgáltatását: szponzorként támogatták a 10. Sydney-i Biciklis Filmfesztivált és az eseménysorozat 10 helyszínén lehetőséget adtak arra, hogy a fesztivál látogatói „bejelentkezzenek” a Facebook Helyek szolgáltatáson keresztül. Legalább három helyszínen kellett bejelentkezni és egy kérdésre választ kellett adni a márka Facebook oldalán. A bejelentkezők között kisorsolt napi Onitsuka Tiger díjakon kívül az eseménysorozat végén egy több mint 5 ezer dollár értékű egyedileg festett biviklit lehetett megnyerni. A kampány állítólag 50%-os bejelentkezési arányt eredményezett! (Ügynökség: IdeaWorks)



4. Hallgató-verbuválás: Kentucky Egyetem (USA)

Csupán néhány héttel a Facebook Helyek szolgáltatás tavaly augusztusi bevezetését követően az amerikai Kentucky Egyetem a leendő hallgatók behálózására és megnyerésére fából ember nagyságú Facebook Helyek logókat állított ki az egyetem területének több pontján és arra ösztönözte a hallgatókat, hogy az adott pontokon jelentkezzenek be a szolgáltatáson keresztül. A kampány eredményeként a bejelentkező hallgatók Facebook ismerősei is értesültek az Egyetem akciójáról, ami nagy sikert aratott a célcsoport tagjai között. (Ügynökség: Cornett-IMS)


5. Turisztikai TOP 50 lista összeállítása: VisitBritain (Anglia)

A hivatalos Brit Turisztikai Hatóság, a VisitBritain „LoveUK” című Facebook oldalán elindított egy a Facebook Helyek szolgáltatáson alapuló programot: különböző angliai turisztikai helyszíneken bárki bejelentkezhet és elmondhatja véleményét az adott látványosságról, helyszínről. A bejelentkezések alapján a VisitBritain egy TOP 50-es listát publikált a „LoveUK” Facebook oldalán. Néhány hét alatt több tízezer bejelentkezés történt, ami több mint negyedmillió látogatást generált a TOP 50-es lista oldalán.

Olyan sikeresnek ítélték a programot, hogy azóta még egy hasonló, a Facebook Helyek szolgáltatáson alapuló akciót is elindítottak. A „Team Work”, azaz Csapatmunka nevű akcióban azok vehetnek részt, akik „lájkolják” a „LoveUK” Facebook oldalt és ők vagy csapattársuk/csapattársaik (bármely Facebook ismerősük), akik szintén „lájkolták” az oldalt, legalább két alkalommal bejelentkeznek a fent említett TOP 50-es lista vagy további 250 angliai helyszín valamelyikén. A 2010. december 22-től 2011. február 4-ig tartó nyereményjáték nyereményértéke £3,000, melynek része egyrészt, hogy a nyertes másodmagával egy nyereményutat kap Nagy-Britanniába; másrészt kap egy £1,000 értékű vásárlási utalványt a Selfridges & Co. áruházba; harmadrészt a nyertes segítőtársai nyernek egy-egy iPod nanot.
(Ügynökség: Betapond)


2011-01-14

Már 700 ezer kutató tagja a ResearchGATE-nek, „a tudósok Facebook-jának”


Mi köti össze a Harvard, a Yale, a Hamburgi Egyetem, a Müncheni Műszaki Egyetem, a Magyar Tudományos Akadémia Állatorvos-tudományi Kutatóintézetének és sok más neves felsőoktatási intézménynek és tudományos kutatócsoportnak a tudósait, kutatóit? A ResearchGATE névre keresztelt internetes közösségi oldal, vagy ahogy a The New York Times nevezte „a tudósok Facebook-ja”.

Ma már közel 200 ország több mint 700 ezer tudósa, kutatója tagja a Dr. Ijad Madisch által megálmodott internetes közösségnek. A The New York Times „a tudósok Facebook-ja” hasonlata nem véletlen: Dr. Ijad Madisch a PhD disszertációját írta a Harvard Orvosi Egyetemen és éppen a Facebookon keresztül kereste a kapcsolatot a kutatási témájával foglalkozó többi kutatóval. Néhány fiatal kutatótársával együtt arra jutottak, hogy még hatékonyabb lenne a tudósok közötti internetalapú kommunikáció, ha létrehoznának egy a Facebook működéséhez hasonló, de kifejezetten a tudósok számára kialakított internetes közösséget.



Ez a közösség is hasonlóképpen működik, mint a többi internetes közösségi oldal:
  • összekapcsolódhatnak, kommunikálhatnak egymással a tagok, kialakíthatják, kiterjeszthetik a kutatói hálózatukat;
  • megoszthatják gondolataikat, ismereteiket, közös kutatói munkát végezhetnek;
  • új információkra lelhetnek, konferenciákról értesülhetnek, álláshirdetések közül válogathatnak.

A ResearchGATE a következő közösségek szerint csoportosítja a kutatókat: Antropológia / Biológia / Egészség tudományok / Filozófia / Fizika / Földrajz / Földtan / Irodalom / Jog / Kémia / Közgazdaságtan / Matematika / Mezőgazdaság / Műszaki tudományok / Nyelvészet / Oktatás / Politikatudományok / Pszichológia / Számítástechnika / Szórakoztatás és művészetek / Társadalomtudomány / Tervezés (dizájn) / Történelem / Tudományos szakág nélküli kutatók / Űrkutatás / Vallástan / Egyéb / Frissen csatlakozott kutatók. 

A közösséghez történő csatlakozás egyszerű és ingyenes: a regisztráció során meg kell adni a nevünket, e-mail címünket, választani kell egy jelszót, meg kell adnunk a szervezetünk, intézményünk nevét, majd ki kell választani a fent felsorolt csoportok közül legfeljebb ötöt.

Vállalati szempontból miért fontos ez a kutatói közösség? Mert a komoly K+F tevékenységet végző vállalatok, szervezetek számára számos esetben a ResearchGate hatékony eszköz lehet, hogy a saját kutatóik új szakmai kapcsolatokat alakíthassanak ki, megoszthassák kutatási tapasztalataikat, választ kapjanak esetleges szakmai kérdésekre, akár közös kutatási munkákban vegyenek részt.

2011-01-11

A magyar internet kereskedelem 2010-ben

A KutatóCentrum által készített, évente megjelenő E-Shopping Report 2010-re vonatkozó legfrissebb adataiból kiderül, hogy a legalább havonta internetező 18-64 éves magyar lakosság közel háromnegyede (72%-a) napi szinten látogat meg honlapokat, levelez vagy keres információt a világhálón.


Több vásárló, kevesebb vásárlás

A gazdasági világválság hatására az online vásárlási kedv 2010-ben 2009-hez képest csak minimális mértékben nőtt: az elmúlt egy évben az aktív netezők 48%-a rendelt legalább egyszer a világhálón, de további 33% próbálta már ki korábban az e-vásárlást. Rosszabb a helyzet a vásárlási gyakoriságot nézve: az eredmények szerint ugyanis az online tranzakciók száma 2009-hez képest minimális visszaesést mutat. Ennek ellenére, az internetezők számának növekedése révén a vásárlók száma tovább nőtt.

1. ábra. Az e-vásárlást kipróbálók, az online vásárlók és az online "bevásárlók" arányának változása


Mit vásároltak a magyarok 2010-ben?

Az előző évi adatokhoz hasonlóan - a szolgáltatásokat nem számítva - idén is legtöbben elektronikai cikket, könyvet, CD/DVD-t vásároltak az interneten keresztül. A napi fogyasztási cikkek (FMCG) online kereskedelmének piacán is hasonló a helyzet: bár az FMCG termékeket online vásárlók aránya nem nőtt, számuk - az internetezők táborának növekedésének köszönhetően - gyarapodott.


A legkeresettebb FMCG termékcsoportok sorrendje változatlan: idén is a kozmetikai termékeket veszik leginkább, az internetezők 6%-a vásárolt ebbe a kategóriába tartozó cikket az elmúlt 12 hónapban. Ezt követik a háztartási és vegyi áruk, majd az élelmiszer, amit a megkérdezettek 3, illetve 2%-a rendelt.


Kik a magyar online vásárlók?

A KutatóCentrum által képzett vásárlói csoportok összetételében nincs jelentős változás az előző évi eredményekhez képest: a napi fogyasztási cikket online vásárlók többségében nők, 18-44 évesek, akik átlagos vagy az átlagosnál jobb anyagi körülmények között élnek. A lojális FMCG vásárlók (akik az elmúlt egy évben legalább egyszer vásároltak online napi fogyasztási cikket, és a jövőben is tervezik azt) táborához leginkább a 25-44 éves nők tartoznak, míg az elzárkózók (még soha nem vásároltak online FMCG terméket, és a jövőben sem tervezik) közt magasabb a férfiak és a kisvárosban élők aránya.


Az internetes vásárlás előnyeiről, hátrányairól

Az interneten történő élelmiszervásárlás legkedvezőbb tulajdonságai továbbra is az energia- és időmegtakarítás: az e-bevásárlás előnyeként a megkérdezettek 56%-a említette a sorban állás elkerülését, 52%-a pedig a rugalmas nyitva tartást. A termékek kézzelfoghatóságának és a személyes kontaktusnak a hiánya, valamint a rendelés és a szállítás közt eltelt idő viszont még mindig sokakat tart vissza attól, hogy online intézzék a nagybevásárlást.

2. ábra. Az internetes FMCG vásárlás előnyei és hátrányai


A kutatás háttere

Az E-Shopping FMCG Report a KutatóCentrum éves tracking elemzése. Célja, hogy képet adjon a napi fogyasztási cikkek magyarországi elektronikus kereskedelméről. A nagymintás felmérés keretein belül 2010 júliusában 1210 fő megkérdezésével a magyarországi 18-64 éves internetező lakosságot kérdezték online vásárlási szokásaikról. A válaszadók nem, életkor, településtípus és iskolai végzettség tekintetében reprezentálják az aktív korú (18-64 év közötti) gyakori internetet használó népességet.

További információ a 2010-es E-Shopping Reportról: