2011-05-29

A profilfotók népszerűsége nő a Facebookon

Forrás: Pixable
Az internetre feltöltött képek rendszerezését, szerkesztését támogató alkalmazásokat fejlesztő amerikai Pixable 500 ezer Facebook felhasználó profilkép adatait elemezve az alábbi infografikát jelentette meg a minap.

Köztudott, hogy sokáig a Flickr volt a legkedveltebb képmegosztó szolgáltatás, napjainkban azonban a legtöbb képet már a Facebookra tölti fel több mint félmilliárd aktív felhasználó. Megdöbbentem amikor a Pixable Facebook alkalmazását elindítottam és az alkalmazás kiírta, hogy az összesen 288 ismerősöm több mint 47 ezer képet töltött fel a Facebookra! Ez felhasználóként 163 kép... nem gondoltam volna.

De visszatérve az 500 ezer felhasználó profilkép adatainak elemzéséből készült infografikára:
  • a feltöltött képek 10%-a profilkép - ez igen sok fotót jelent, ha figyelembe vesszük, hogy a Facebookra feltöltött képek száma idén nyáron várhatóan eléri a 100 milliárdot;
  • egy felhasználó átlag 26 profilképpel rendelkezik;
  • a nők általában gyakrabban töltenek fel új profilképet, mint a férfiak: átlag minden második héten - a férfiak csak átlag minden harmadik héten;
  • évről évre egyre több profilképet tölt fel az "átlag felhasználó": 2006-2011 között megháromszorozódott az egy felhasználóra jutó profilképek száma;
  • a profilképek jelentős figyelmet, visszajelzést kapnak: egy átlagos profilkép 2 hozzászólást és 3 like-ot kap;

Ami szerintem vállalati kommunikációs szempontból fontos  és tanulságként levonható a fenti elemzés alapján, hogy a Facebookon egyértelműen nő a profilképek száma és a népszerűsége is jelentős - volt olyan profilkép, amely 157 hosszázólást generált. Ez számomra azt jelenti, hogy a vállalati oldalakon is érdemes a profilképeket viszonylag rendszeresen változtatni.



A Pixable-ről részletesebben pl. a Techline.hu oldalon lehet olvasni.

2011-05-22

A globális közösségi média piac - infografika

Érdekes infografika jelent meg nemrég az egyik amerikai digitális ügynökség, a Jess3 oldalán, amely a globális közösségi média piacot jeleníti meg bolygórendszerként, ismertetve az egyes közösségi médiumok regisztrált felhasználói számát, az adott médiumot mobiltelefon keresztül elérők arányát, valamint a globális  mobiltelefonpiac regionális megoszlását. Lehet válogatni a különböző infografikák között:
 

Néhány érdekesség:
  • A legtöbb felhasználóval rendelkező médium egyelőre nem a Facebook, hanem a Skype, 663 millió felhasználóval (nem véletlenül vásárolta fel több mint 8 milliárd dollárért a Microsoft);
  • A harmadik legtöbb felhasználóval rendelkező közösségi médium a kínai Qzone, majd félmilliárd felhasználóval - sokan szerintem még nem is hallottunk róla:
  • Az itthon alig használt Twitter felhasználóinak a száma globális szinten meghaladta a 200 milliót, azaz csaknem egyharmada a Facebook 629 milliós táborának. A Twitter felhasználóinak 40%-a mobilon éri el a szolgáltatást.
  • Az egykor piacvezető Myspace már már csaknem sereghajtóvá csúszott vissza - jelenleg 63 millió felhasználóval rendelkezik.
  • A geolokációs szolgáltatások (pl. Foursquare, Gowalla) csak néhány millió felhasználóval rendelkeznek - a sokak által beharangozott "áttörés" ezen a téren még várat magára.

2011-05-10

Új Facebook kiadvány: Best Practice Guide

A Facebook "Best Practice Guide" címen nemrég publikált egy 14 oldalas kiadványt, amelynek célja, hogy a vállalati Facebook kommunikációban segítse, jó tanácsokkal lássa el a közösségi menedzsereket, marketingeseket.

A dokumentum alapvetően három fő részből áll: egyrészt bemutatja a "Facebook ökoszisztémát", másrészt 5 követendő elvet ismertet, harmadrészt 7 olyan stratégiai célt határoz meg, amelynek követésével  elvileg sikeres vállalati kommunikáció valósítható meg:
  1. termékfejlesztés és innováció támogatása;
  2. "awareness", azaz ismertség generálás;
  3. márka preferencia és megkülönböztetés elősegítése;
  4. internetes és kereskedelmi forgalom növelése;
  5. márkahűség és márkakapcsolatok építése;
  6. az ajánlások és szóbeszédmarketing erősítése;
  7. ügyfelek megismerése.

A kiadvány egyik szintén hasznos része (az utolsó oldal) a vállalati kommunikációs szakemberek és FB-oldalakat építő fejlesztők számára fontos és hasznos Facebook linkek gyűjteménye.


2011-05-09

Az amerikai online kereskedelem és a közösségi marketing kapcsolata

Az egyik legnevesebb, főként informatikai és online piackutatásokra szakosodott amerikai cég, a Forrester és az elektronikus kereskedelmi szervezetek szakmai közössége, a Shop.org nemrég publikált "The State Of Retailing Online 2011: Marketing, Social, And Mobile" címen egy rövid tanulmányt az amerikai online kereskedelem 2011-es helyzetéről, különös tekintettel az online kereskedelem és a közösségi média, valamint a mobil kommunikáció viszonyára.

Annak ellenére, hogy sajnos a tanulmány nem adja meg a konkrét válaszadó cégek kilétét, a lenti ismérvek alapján egyértelmű, hogy többnyire nagy múltú, jelentős kereskedelmi volument felmutató cégekről van szó. Összesen 68 komoly online kereskedelmi tevékenységet (is) folytató cég adatait dolgozták fel:
  • a megkérdezett cégek 53%-a többcsatornás kereskedelmi tevékenységet folytatott;
  • a cégek 25%-a csak online csatornát használó kereskedelmi cég;
  • a megkérdezett cégek 22%-a gyártó, amely közvetlenül használja az online kereskedelmi csatornát;
  • a cégek 28%-a több mint 100 milliós forgalmat bonyolított le az internetes csatornán keresztül;
  • a cégek 54%-a már legalább 10 éve használja az online kereskedelmi csatornát.

A gazdasági válság ellenére 2010-ben 2009-hez képest 11%-kal, összesen 176 milliárd dollárra nőtt az USA online kereskedelmi volumene.

Arra a kérdésre, hogy mi volt 2010-ben az első három leghatékonyabb marketing eszköz a vásárlók megszerzésére, a válaszadók az alábbi választ adták: első helyen a keresőmarketing áll elsöprő aránnyal (90%), második az un. affiliate marketing (partnerprogramok) 49%-kal, ... szerény 18%-kal csupán az ötödik a közösségi média jelenlét - azaz a válaszadók szerint a közösségi médiának a vásárlók megszerzésében NEM sok közvetlen szerepe van.



Arra a kérdésre, hogy idén mely területekre fognak többet költeni az alábbi válasz született: első helyen a keresőmarketing áll (a cégek 3/4-e többet fog költeni idén erre a területre), a második helyen a közösségi média, a harmadik helyen az email-marketing (még egy érv amellett, hogy az email, mint kommunikációs eszköz még egyáltalán nincs leáldozóban - lásd a korábbi blogbejegyzésemet). Annak ellenére, hogy a közösségi média vásárlók megszerzésére gyakorolt hatása gyenge (lásd fent), idén a megkérdezettek majd 3/4-e többet fog költeni erre a területre.


A közösségi marketing stratégiák alkalmazásával kapcsolatban az alábbi válaszok születtek:
  • a válaszadók 82%-a egyetértett azzal, hogy a közösségi marketing stratégiák alkalmazásával remek lehetőség nyílik a kísérletezésre és az új módszerek kitapasztalására, elsajátítására;
  • 62% szerint a közösségi marketing megtérülésének kérdése továbbra is megválaszolandó kérdés maradt;
  • 61% szerint a közösségi marketing legfontosabb haszna, hogy alkalmazásával jobban megismerhetők a vásárlók és az ügyfelek;
  • a válaszadók 52%-a pedig nem akar lemaradni a versenytárai mögött és ezért keresik a megfelelő közösségi marketing stratégiát;
  • érdekes, hogy csupán a válaszadók 39%-a szerint segített a közösségi marketing alkalmazása az üzleti eredmények növelésében:


A konkrét közösségi média taktikák tekintetében az alábbi válaszok születtek. 67% szerint a meghívás alapú vásárlói honlapok nagyon hatékonyak - igaz jelenleg csak a megkérdezettek 8%-a használja ezt a megoldást, de 29% tervezi bevezetését. A második leghatékonyabbnak ítélt közösségi média taktika a közösségi ajánlások rendszere (59%), a harmadik leghatékonyabbnak ítélt taktika pedig a vásárlói vélemények lehetővé tétele (58%), ami egyben a harmadik leginkább alkalmazott eszköz is (75%).



A tanulmány jelenleg letölthető erről az oldalról: letöltés.

2011-05-07

Az email halála? Nem, sőt!

"Az elektronikus levelezés korszakának bealkonyult, helyét a folyamatos kommunikáció jegyében átveszi a Twitter, a Facebook és a Google Wave szolgáltatás." Ilyen tartalmú cikket jelentetett meg az egyik leghíresebb és legolvasottabb amerikai üzleti napilap, a Wall Street Journal 2009 végén, de hasonló cikk jelent meg például a New York Times-ban 2010 végén.

Az elmúlt években több hasonló cikk jelent meg neves lapokban arról, hogy az emailt, mint kommunikációs eszközt lenyomták, vagy rövidesen le fogják nyomni a közösségi médiumok és az azonnali üzenetküldő szolgáltatások.


Nézzük meg, hogy mit mutatnak a számok!

A Google Trends adatai alapján a hazai három nagy ingyenes elektronikus levelezőrendszer, és a Yahoo Mail (amit itthon viszonylag kevesen használnak) napi egyedi látogatói száma nemhogy nem csökkent jelentősen, de a piacvezető Freemail szolgáltatás egész jelentős növekedést mutat az utóbbi hónapokban. Legrosszabb esetben is stagnálásról beszélhetünk.













És akkor még nem is beszéltünk az üzleti levelezésről... a saját tapasztalataim alapján nem csökkent jelentősen a munkahelyi elektronikus levelezések száma. Ezt támasztja alá a Microsoft egyik friss kutatása is, amit az amerikai MarketTools Inc. végzett el számukra: 1268 embert kérdeztek meg munkahelyi kommunikációs szokásaikról. És lám... a válaszadók 45%-a szerint nőtt, 51%-a szerint nem változott releváns mértékben, és csupán 4% szerint csökkent a munkahelyi email kommunikáció. A megkérdezettek 53%-a szerint az email kommunikáció továbbra is a leghatékonyabb vállalati kommunikációs forma.

A megkérdezettek szerint az otthoni kommunikációban is jelentős szerepe van az emailnek: a válaszadók 36%-a szerint nőtt, 55%-a szerint nem változott releváns mértékben, és csupán 6% szerint csökkent a munkahelyen kívüli email kommunikáció.

A vállalati kommunikációs csatornák alkalmazási gyakorisága
(zöld: növekvő, kék: stagnáló, piros: csökkenő használati gyakoriság)Forrás: Business Insider

Egyelőre tehát igencsak tartja pozícióját az email a kommunikációs eszközök között! Ahogy az email nem ölte meg a telefont, a videó nem ölte meg a mozit, a TV nem ölte meg a rádiót, és a rádió nem tüntette el a színházat, úgy több, mint valószínű, hogy a közösségi hálózatok és az azonnali üzenetküldő szolgáltatások sem nyírják majd ki az emailt - legalább is nem rövid távon. "Meghalt az email, éljen az email!"

2011-05-05

Online jótékonysági akció a Vaterától: közösségi autóépítés


Egyedi kampányt indított a napokban a Vateraauto. A kampány oldalán, minden felhasználónak lehetősége nyílik arra, hogy feltöltse autójáról készített fotóját, ezáltal nemcsak közszemlére teheti kedvenc verdáját, de része lehet az első virtuális közösségi autónak is. A kezdeményezés számomra legfontosabb célja, hogy azon túl, hogy közösségi élményt nyújt, jótékony célt is szolgál: a Vateraauto minden, a felhasználók által feltöltött fénykép után 10 Ft-tal támogatja az Szent Márton Gyermekmentő Szolgálatot.

A képfeltöltés bárki számára ingyenes, regisztráció sem szükséges hozzá: a becenév, az email cím és a képen látható autó típusának megadása után a fotó egyetlen kattintással bekerül abba az adatbázisba, amiből aztán összeáll „mindenki autója.”.


A Szent Márton Gyermekmentő Szolgálat már 12 éve küzd a súlyos, életveszélyes állapotú csecsemők és kisgyermekek megmentéséért az Országos Mentőszolgálattal együttműködve. A gyermekrohamkocsi bármilyen helyszínen percek alatt képes egy mobil intenzív osztályt „felépíteni”, ennek köszönhetően évente több mint háromezer kisbetegen segítenek. 2010-ben Budapesten 1596, Miskolcon 564, Debrecenben 584 esetben riasztották őket.

Amennyiben egyedi mértékű pénzösszeggel szeretné támogatni Alapítványukat, átutalhatja adományát az alábbi bankszámla számukra:

CIB 10700079-26823100-51100005

Az adomány beérkezését követően igazolást állítanak ki az adományozásról és postán megküldik. (Amennyiben az adományozáskor nem ismerik az adományozó nevét, címét, igazolást sem tudnak küldeni.) További információ az adományozási lehetőségekről: http://www.gyerekmento.hu/adomanyok.html

Minden nemes célt valamilyen módon, szinten támogató akció társadalmilag is hasznos - ebből a szempontból mindenképpen dicséret illeti a Vaterauto.hu-t!