Egy dél-kaliforniai reklámügynökség, az MDG több neves piackutató cég elemzései alapján egy érdekes infografikát állított össze a közösségi média pénzügyi megtérülésével kapcsolatban, egyetlen kérdéskörre koncentrálva: hogyan mérhető üzleti szempontból a közösségi média hatékonysága. A közösségi médiát alkalmazó vállalatok/szervezetek gyakran teszik fel ezt a kérdést.
A közösségi média hatékonyságának mérésére használt mérőszámok - és alkalmazásuk gyakorisága (a vállalatok X %-a használja az alábbi mérőszámokat):
- 68%: honlap forgalmi adatai;
- 66%: konverzió (valamilyen akció (pl. honlap meglátogatása) / vásárlás aránya)
- 63%: a pozitív fogyasztói üzenetek száma a közösségi médiumokon
- 50%: árbevétel
- 50%: hozzászólók száma
- 42%: hozzászólások, üzenetek száma
- 41%: a vállalattal kapcsolatos üzenetek száma a közösségi térben
- 23%: átlagos rendelési érték
- 16%: áru visszatérítés értékének csökkenése
- 15%: értékesítési csatorna értékesítési értékének növekedése
- 11%: beérkező telefonhívások számának csökkenése
- 7%: a vállalkozás nem mér semmilyen mérőszámot
- 7%: egyéb mérőszám
Egy ugyancsak amerikai egyesült államokbeli felmérés szerint a vállalkozások 76%-a a közösségi hálózatokat határozott üzleti céllal használja; a cégek 64%-a már integrálta a közösségi média tevékenységét a marketing tervbe; a cégek 11%-a már legalább három éve használja a közösségi médiát (tehát 89%-uk kevesebb mint három éve), és csupán 9%-a használja kevesebb, mint egy éve.
Egy másik felmérés szerint üzleti megtérülés szempontjából jelenleg a Facebook a leghatékonyabb közösségi média csatorna, ezt követően jönnek a termékeket/szolgáltatásokat értékelő közösségi oldalak, a Twitter, a LinkedIn, az iparági blogok/fórumok, a vállalati közösségi oldalak, a YouTube, végül a vállalat saját blogja(i). A válaszadók 42,2%-a szerint még a sorban a legutolsó saját vállalati blog is legalább átlagos eszköz, ami a megtérülés hatékonyságát illeti. A közösségi média üzleti megtérülése mérésének nehézségét, illetve az ezzel kapcsolatos bizonytalanságot mutatja, hogy a megkérdezettek közel egyharmada általában egyik közösségi médium esetében sem tudta meghatározni, hogy az adott médium alkalmazása milyen üzleti eredményességgel jár.
Érdekes eredmények születtek azzal kapcsolatban is, hogy mely közösségi média csatornák használatát tervezik növelni vagy csökkenteni a megkérdezett vállalati szakértők. A legtöbben a YouTube marketing célú használatának növekedését tervezték (77%), ezt követi a Facebook (75%), a blogok (75%), a Twitter (73%), a LinkedIn (61%), a közösségi link-megosztók (40%), valamint a fórumok (36%). Kevésbé tervezik használni ebben az évben a geolokációs szolgáltatásokat (pl. Foursquare) és az online kuponértékesítő szolgáltatást a Groupon-t – a piacvezető kuponszolgáltatót a megkérdezettek 67%-a kisebb mértékben tervezi alkalmazni, mint eddig.
Az amerikai cégek jelentős része használja a közösségi médiát az új munkatársak felkutatása, felvétele során is: 2011-ben a megkérdezett vállalatok 80,2%-a használta már és további 8,7% jelezte, hogy használni fogja még ez évben ezeket a médiumokat. A munkahelyi állásfelvétel során közösségi médiát alkalmazó cégek felelős munkatársainak 64%-a szerint eredményes volt a közösségi média használata.
Köztudott, hogy a közösségi média alkalmazásának számos üzleti célja lehet. Egy amerikai felmérés szerint a közösségi média alkalmazásának leggyakoribb üzleti céljai a következők: értékesítés rövid távú növelése, meglévő ügyfelek elérése és bevonása a vállalati kommunikációba, márkaismertség növelése, promóciós kampány kiegészítése, a szóbeszéd marketing alkalmazása, a vállalkozással kapcsolatos hírek és információk terjesztése, az adott márka vagy cég/szervezet online keresési eredményességének növelése.
A Forrester szerint négy fő tényezőt kell megvizsgálni, ha a közösségi média vállalati alkalmazásának eredményességét akarjuk meghatározni:
- Pénzügyi tényező: csökkentek-e a költségek, illetve nőtt-e az értékesítés értéke a közösségi média alkalmazásával?
- Márkával kapcsolatos tényező: javult-e a márka ismertsége, a márkával kapcsolatos értékítélet a közösségi média alkalmazásával?
- Kockázat menedzsment: felkészültebbek lettünk a közösségi média alkalmazásával egy olyan eseményre, amely veszélyt jelenthet a márka/cég reputációjára?
- Digitális tényező: növelte-e a márka/cég a digitális értékét a közösségi média alkalmazásával?
Forrás: MDG (kattint s linkre, hogy nagyobb felbontásban lásd a képet) |
Az infografika összeállítása során az MDG a következő piackutató, illetve szakértő cégek tanulmányaira támaszkodott: Bazaarvoice, eMarketer, Equity Marketing Solutions, Forrester, Jobvite, Marketing Sherpa, Proskauer, Radian6, Social Media Examiner.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése