2011-12-27

Miért barátkozunk, és miért szüntetünk meg barátságokat a Facebook-on?


A Nieslen McKinsey közös vállalata, az NM Incite nemrég publikálta egyik tanulmányának összefoglaló adatait, mely azzal a kérdéskörrel foglalkozik, hogy milyen szempontok alapján jelölünk be barátként/ismerősként embereket a Facebook-on és miért szakítjuk meg az így létrejött kapcsolatokat.

A megkérdezett 1.865 tizennyolc éven felüli Facebook felhasználónak átlag 130 barátja volt. Nem meglepő, hogy a Facebook-on barátként/ismerősként megjelölt személyek 82%-át a jelölők már ismerték a való világból. 60 százalékuk kölcsönös barát; 11 százalékuk valamilyen üzleti kapcsolatban áll; 8 százalékuk valamilyen sporttárs/edzőtárs. A fennmaradó 25% igazából nem valós kapcsolat: például a barátként megjelöltek 7%-a a kapcsolatok számának növelése érdekében lett csak megjelölve; 7% azért jelöl meg valakit, mert tetszik a fotója.

Az sem meglepő, hogy a Facebook kapcsolatok megszakadásának legfontosabb oka valamilyen sértő megjegyzés: a felhasználók 55%-a emiatt szakit meg egy Facebook kapcsolatot. Ugyancsak magas, 39% annak az aránya, amikor a kapcsolat megszakadásának oka egy olyan barát/ismerős, aki valamit megpróbál eladni a Facebook baráti körének. Ezt a kalmárkodó stílust magánszemélyek esetében egyszer-kétszer biztos el lehet sütni, de ha valaki ebből rendszert csinál, és a kommunikációjának ez a magva, akkor biztos nem számíthat kiterjedt és hosszú távú kapcsolatokra – úgy ahogy a való életben sem. És ez bizonyos mértékben vonatkozik a céges közösségi média kommunikációra is, bár ebben az esetben egy cég barátként való megjelölésével nyilván a vele, termékeivel, szolgáltatásaival kapcsolatos releváns információk fontosak a céget bejelölő személy számára. Azonban ebben az esetben is vigyázni kell, hogy a céges kommunikáció releváns és visszafogott mértékű legyen.

Óvakodni kell a túl depresszív megjegyzésektől, bejegyzésektől is, mert a felhasználók 23%-a ezt az okot is fontosnak tartotta egy kapcsolat megszakítása szempontjából. Ha valaki nem túl interaktív (pl. nem válaszol a neki küldött üzenetekre, nem reagál a vele kapcsolatos bejegyzésekre), akkor is megszakíthatják vele a kapcsolatot (20%). A politikai kommentek miatt is megszakadhat egy kapcsolat (ez egy politikailag széthasadt országban, mint hazánk, sajnos talán még fontosabb ok is lehet).

A tanulmány másik része azzal a kérdéskörrel foglalkozik, hogy mire használjuk leginkább a közösségi médiát (itt már nem csupán a Facebook felhasználókat kérdezték). Többek között a családtagokkal történő kapcsolattartást (89%), új és régi barátságok keresését és ápolását (88%), a szórakozási lehetőségeket (67%), a közösségi játékot (47%) adták meg a válaszadók a közösségi média főbb felhasználási okaiként.

A termékekkel és szolgáltatásokkal kapcsolatban a közösségi média használat fő okai:
vásárlói vélemények olvasása (66%)
termékek megismerése (60%)
kuponok, promóciók elérése (58%)
pozitív visszajelzések kommunikálása (54%)!
negatív visszajelzések kommunikálása (51%)

A termékekkel és szolgáltatásokkal kapcsolatos fenti adatok alátámasztják a szájmarketing (word of mouth marketing) jelentőségét és fontosságát, így a közösségi média vállalati kommunikáción belüli fontos szerepét.

Forrás: NM Incite

2011-12-23

A Twitter legmenőbb témái 2011-ben

A Twitter hazánkban nem olyan népszerű, csupán néhány tízezer aktív magyar felhasználóról beszélhetünk. Ennek ellenére, látva jó néhány Twitteren történő külföldi vállalati kommunikációs sikertörténetet, szerintem egy vállalati kommunikátornak érdemes tudni, hogy mik voltak a legkedveltebb Twitter témák 2011-ben. A Twitter külön oldalt készített "Year in Review" címen, ahol különböző szempontok alapján válogatták össze az idén legsikeresebb, leginkább kommunikált témákat, történeteket.

A "legmenőbb" témákat közlő oldalon 14 csoportba válogatták az adott témakör legtöbbet kommunikált témáját (focistáját, TV műsorát, filmjeit, zenészeit, világhíreit, színésznőit, színészeit, stb.).

Forrás: Twitter

2011-12-15

Közösségi helyfoglaló rendszerek a holland és a maláj légitársaságtól


A CNN számolt be arról, hogy a holland KLM légitársaság egy új közösségi médián alapuló szolgáltatás bevezetésén dolgozik, amelynek segítségével a szolgáltatás feltételeit elfogadó Facebook és LinkedIn felhasználók „kiválaszthatják” egymást, hogy egymás mellett ülve remélhetően kellemesebben tölthessék el az utazás óráit. A szolgáltatást 2012 első felében tervezik bevezetni. A szolgáltatás használatához csatlakozni kell, ezzel hozzájárulva ahhoz, hogy a rendszer hozzáférhessen a Facebook-on vagy a LinkedIn-en megosztott bizonyos adatainkhoz. A megosztott adataink alapján (pl. profilkép, név, kor, munkahely, hobbijaink stb.) a rendszer a foglalkozásunknak, érdeklődési körünknek megfelelő utasokat ajánl fel utazótársként (szomszédként). A páros csak akkor jön össze, ha a kiválasztott másik fél is hajlandó az őt kiválasztó embert utastársként elfogadni. Ha ez a pozitív visszaigazolás megtörténik, akkor sor kerül a két utas egymás mellé ültetésére, azaz „párosítására”.

A KLM szóvivője szerint új szolgáltatásuk elsősorban üzleti célú kapcsolat- és hálózatépítő lehetőség és nem párkapcsolat-építő célú. (Szerintem mindkét célra hasznos lehet.)

MHbuddy néven hasonló szolgáltatást vezetett be 2011 februárjában a maláj légitársaság is: a helyek kiválasztásakor lehetősége van az utasoknak megnézni, hogy nem foglalt-e ugyanarra a járatra valamelyik Facebook barátjuk, ismerősük. A szolgáltatás arra is válasz ad, hogy az adott járaton utazó, a szolgáltatást igénybevevő utasnak van-e Facebook ismerőse az adott városban, amely az adott járat úti célja. Sőt, az útitervünkről szóló üzenetet is küldhetünk a Facebook oldalunkra.

Forrás: MHbuddy Facebook alkalmazás

2011-12-12

Közösségi karácsonyfa a Heineken-től (videóval)

A világ első "közösségi karácsonyfájaként" Szingapúr egyik forgalmas közterén fog működni december 17-26 között a "Heineken Social Christmas Tree" névre keresztelt karácsonyfa. Az egyedülálló installációt, amelynek "motorja" egy Facebook applikáció, a hét országban működő Iris Worldwide gondolta ki és hozta létre egyik ügyfelének, a Heineken-nek. A 11 méter magas fémszerkezetű karácsonyfa 48 LCD-képernyőt tartalmaz, amelyen megjelennek majd a Facebook alkalmazáson keresztül feltöltött karácsonyi jókívánságok és az üzenetküldő felhasználók által kiválasztott képek a világ minden tájáról.


A kampányhoz bármelyik Facebook felhasználó csatlakozhat (a közel 800 millió felhasználó közül). Összesen 24 üzenet közül választhatunk, amelyeket hat csoportba gyűjtöttek: általános kívánságok; üzenetek a közeli barátok és családtagok számára; Facebook barátoknak szánt üzenetek; a régóta nem látott barátok számára küldhető üzenetek; az ivócimboráknak szánt kívánságok; munkatársaknak küldhető üzenetek.


A második lépésben a kiválasztott üzenethez maximum 16 Facebook barátunkat/ismerősünket köthetjük hozzá - a kiválasztott üzenet címzettjeként, majd egy-egy képet rendelhetünk hozzájuk. A harmadik lépésben a kiválasztott barátok/ismerősök képeit három előre meghatározott dizájn sablonba rendeztethetjük a virtuális karácsonyfán. Az üzenetetekről természetesen üzenetet kapnak a címzettek. Ha kiválasztják az üzenetünket, az így elrendezett képeket és üzenetet december 17-26 között megtekinthetik a Szingapúrban kiállított digitális közösségi karácsonyfán, amelyről felvételt is küldenek a megadott email címünkre.


Forrás: Digital Buzz

2011-12-10

1 millió Facebook követő - egy amerikai állatvédő szervezet sikeréről

Az Egyesült Államok legjelentősebb állatvédő szervezete, a "The Humane Society" közel 11 millió amerikai támogatását élvezi, így talán nem meglepő, hogy az egyik legtöbb Facebook követővel rendelkező társadalmi szervezet, amely jelenleg több mint egymillió-negyvenezer követővel büszkélkedhet.

A szervezet bevételeinek nagy részét az adományok jelentik, de jelentős bevételek keletkeznek a Facebook oldalukon keresztül is elérhető ajándéktárgyak (pl. pólók, kulcstartók, nyakörvek) értékesítéséből - az ajándéktárgyak megtekintése és megrendelése a központi honlapjukon történik. A Facebook oldalukon adományokat is be lehet fizetni (bankkártyás fizetéssel), megrendelhető a szervezet által kiadott "All Animals" magazin, most éppen még nyereményjátékot is szerveznek, sőt petíció is küldhető az USA mezőgazdasági miniszterének, melyben az illegális kutyatenyésztéssel kapcsolatos jogi problémára lehet felhívni a miniszter figyelmét és kérni támogatását a jogi probléma megoldásában.

Egy érdekes infógrafikán mutatták be, hogy kik is a követőik, akiket Facebook oldaluk fennállása óta, 2007. május 25. óta értek el. 1622 nap kellett, hogy elérjék az egymillió fős Facebook követői tábort: 2008-ban még csak 41 ezer, 2009-ben 170 ezer, 2010-ben 462 ezer, idén november elején már több mint egymillió felhasználó követte őket a Facebook-on keresztül.

A felhasználók majd négyötöde nő (79%). Többségük a fiatalabb korosztályokból kerül ki: a 13-17 évesek (22%), valamint a 18-24 évesek (21%) közül. A követők 30%-a kutyát, 15%-a macskát, 11%-a lovat, 3,7%-a disznót tart. A rajongók kedvenc időtöltése a főzés (36%) és a túrázás (15%).

Forrás: The Humane Society

A "The Humane Society" Facebook oldala követendő példa lehet a hasonló tevékenységet végző társadalmi szervezetek számára.