2012-04-28

A nők inkább követnek márkákat/vállalatokat a közösségi médiumokon, mint a férfiak (Nielsen)

A Nielsen publikálta a 2012 tavaszára vonatkozó médiakutatásának a reklámokat és reklámfogyasztókat demográfiai szempontból elemző anyagát, amelynek egyik táblázata a közösségi média szokásokra vonatkozik.

A közösségi média használattal kapcsolatos fontosabb demográfiai megállapítások:
  • az amerikai nők az átlag amerikaihoz képest 8%-kal valószínűbb, hogy rendelkeznek valamilyen közösségi média jelenléttel (profillal), a férfiak esetén 7%-kal kevésbé valószínű ugyanez;
  • a legnagyobb blogíró hajlandósággal bíró korosztály a 18-34 év közöttiek csoportja - ők 82%-kal valószínűbb, hogy blogot írnak, mint az átlag felnőtt amerikai;
  • a nők inkább blogolnak, mint a férfiak (108% - 91%);
  • a közösségi médiumokon  márkákat/vállalatokat, illetve hírességeket leginkább követő korosztály szintén a 18-34 évesek köre - azaz ők követnek leginkább márkákat/vállalatokat;
  • a nők inkább követnek  márkákat/vállalatokat a közösségi médiumokon, mint a férfiak (118% - 79%); a nemek közötti különbség valamivel kisebb a hírességek követési gyakorisága esetén (115% - 82%);
  •  a TV-n látott (reklámozott) termékek online vásárlási aránya a nők esetében valószínűbb (+12%), mint egy átlag amerikai esetén; a TV-n látott termékek online vásárlásában élenjáró korosztály a 25-54 év közöttiek (+29%); a legkevésbé az 55 éven felüliek vásárolnak online egy TV-n látott (reklámozott) terméket (-30%).
Forrás: Nielsen

Segédlet az adatok értelmezéséhez: az első sor jelentése, hogy az USA felnőtt (18 éven felüli) női lakosai 8 százalékkal valószínűbb, hogy személyes blogot írnak, mint az átlag 18 éven felüli amerikai lakos.

2012-04-27

A Londoni Olimpia szervezői megtiltják a képek és videók közösségi médián történő megosztását?

A TechCrunch tudósított arról a meglepő hírről, miszerint a 2012-es Londoni Olimpiai játékok jegyeire várhatóan az alábbi szöveg kerül:

"Images, video and sound recordings of the Games taken by a Ticket Holder cannot be used for any purpose other than for private and domestic purposes and a Ticket Holder may not license, broadcast or publish video and/or sound recordings, including on social networking websites and the internet more generally, and may not exploit images, video and/or sound recordings for commercial purposes under any circumstances, whether on the internet or otherwise, or make them available to third parties for commercial purposes."

Ez röviden annyit jelent, hogy megtiltják az olimpiai eseményeken készült fotók és videofelvételek mindenféle felhasználását, kivéve a magáncélú hasznosítást... és kifejezetten megtiltják a közösségi médiumokon történő megosztást. Nem értem... remélem csak egy rossz kacsa az egész. Azonban, ha igaz a hír, akkor ezt a tiltást kapitális hibának tartom mind PR, mind marketing szempontból. És szerintem súlyosan sérti az egyének szólásszabadsághoz  való jogát - bár nem vagyok jogász, de a jogérzékemet igencsak bántja az eset!

2012-04-23

Tanulmány az 500 leggyorsabban fejlődő amerikai vállalat közösségi média kommunikációjáról

Az amerikai Massachusetts Dartmouth Egyetem nemrég publikálta tanulmányát, amelyben az egyetem Marketing Kutató Központja az amerikai Inc. Magazine Inc. 500-as listáján szereplő 500 leggyorsabban fejlődő amerikai vállalat közösségi média kommunikációját vizsgálta - immár ötödik alkalommal. A kutatásban 170 cég vett részt az 500-as listából, így a minta hibaértéke +-6%.


Milyen közösségi média csatornákat használnak az Inc. 500 cégek?
A cégek majd háromnegyede volt jelen 2011-ben a Facebook-on (74%) - ez az érték 2009-ben még csupán 61% volt. Hasonlóan magas a LinkedIn használati aránya (73%). A harmadik leginkább használt közösségi média csatorna a Twitter: a cégek majd kétharmada használta ezt a csatornát 2011-ben; 2009-2011 között 52%-ról 64%-ra nőtt a Twitter-használó cégek aránya. A vállalati blog még mindig a negyedik leginkább használt közösségi média eszköz, de használati aránya 2010-2011 között 50%-ról 37%-ra csökkent. Az ötödik legkedveltebb közösségi média csatorna az online videómegosztó szolgáltatások köre, viszont itt is csökkenő tendencia mutatható ki: 2009-2011 között 36%-ról 24%-ra csökkent a használatuk. A fórumok használata is jelentősen visszaesett: míg 2009-ben 28%-os, 2010-ben 33%-os, addig 2011-ben 15%-os volt a fórumok használata. A podcasting alkalmazása is csökkenő tendenciát mutat: 2010-2011 között 16%-ról 6%-ra esett vissza. Összességében elmondható, hogy a Facebbok, a LinkedIn és a Twitter használata az utóbbi három évben egyre dominánsabbá vált az 500 leggyorsabban fejlődő amerikai vállalat körében, míg a vállalati blog, a videómegosztás, a fórumok, valamint a podcasting használati aránya jól láthatóan csökkent. A közösségi médiát egyáltalán nem használó Inc. 500-as cégek aránya már csupán 9%.



Melyek a leghatékonyabb közösségi médiumok?
Paradox módon a legkevésbé használt közösségi médiumokat tartják a leghatékonyabbnak. Az Inc. 500-as cégek 96%-a szerint a fórumok alkalmazása sikeres (a sikerességi mutató az utóbbi három évben 91%-ról 96%-ra nőtt). Az egyre kevésbé használt vállalati blog sikerességi mutatója a második legjobb 92 százalékkal. Ezt követi a szintén kevésbé használt online videómegosztók sikeressége 90 százalékkal. A szélesebb körben használt LinkedIn sikerességi indexe is 90%. A Twitter sikerességi mutatója 86%-ra nőtt, egy kicsit kevésbé sikeres a közösségi média használata alapján legelterjedtebb közösségi médium, a Facebook (82%).



Mik a közösségi médiumok használatának legfontosabb okai?
Az amerikai Inc. Magazine Inc. 500-as listáján szereplő megkérdezett 170 leggyorsabban fejlődő amerikai vállalat 90%-a a közösségi média fontosságát a márkaismertség fokozásában és a vállalat hírnevének, elismertségének növelésében, 88%-a az internetes látogatottság növelésében, 81%-a a lead generálásban, 73%-a pedig az ügyféltámogatási programok hatékonyságának növelésében látja.



Mennyire és hogyan mérik a közösségi média kommunikáció hatékonyságát az Inc. 500-as vállalatok?
Az amerikai Inc. Magazine Inc. 500-as listáján szereplő megkérdezett 170 leggyorsabban fejlődő amerikai vállalat több mint kétharmada (68%) méri valamilyen módon a közösségi média kommunikáció hatékonyságát, sikerességét. Az elsődleges mérési szempontokat tekintve, a leginkább figyelt mérési szempontok: a követők, regisztrált felhasználók száma, az internetes forgalom növekedésének mértéke, a generált lead-ek értéke, az ügyfélszolgálati költségek csökkenésének mértéke, a közösségi média programokon keresztül realizált értékesítési bevételek mértéke.



Mennyivel költenek többet/kevesebbet az Inc. 500-as vállalatok közösségi média tevékenységre 2012-ben?
A válaszadó 170 cég 29%-a 20-50%-kal fog 2012-ben többet költeni közösségi média tevékenységre, 28%-a legalább 20%-kal, 14%-a több mint 50%-kal. A válaszadó 170 cég egynegyede (25%) nem tervez költségnövelést vagy csökkentést. A válaszadók csupán 4%-a fog 2012-ben kevesebbet költeni közösségi médiára, mint 2011-ben.


2012-04-22

A Fortune 500 cégek közösségi média kommunikációja - infografika

Az amerikai Fortune Magazin 500 legnagyobb árbevétellel rendelkező cégét felsoroló Fortune 500-as listáján szereplő vállalatok közösségi média kommunikációját vizsgálta a Go-Gulf.com az alábbi infografikában több kutatás eredményeit összegezve. (Terjedelmi okok miatt az infografikát csak 3 részletben tudtam feltölteni a Bloggerre, de teljes terjedelmében megtekinthető a Pinterest oldalamon)

Forrás: Econsultancy

2012-04-13

Mi történik egy perc alatt az interneten?

Az Intel utánajárt, hogy mi történik a világon egy perc alatt az interneten:
  • 639 800 GB adatforgalom pörög a hálózatokon keresztül;
  • 204 millió email kerül kiküldésre;
  • 30 órányi videóanyagot töltenek fel a YouTube-ra és ezzel egy időben 1,3 millió videófilmet tekintenek meg;
  • több mint 2 millió keresés történik csak a Google oldalán keresztül;
  • 277 ezren jelentkeznek be a Facebookra;
  • 320-nál több Twitter regisztráció történik, és kb. 100 ezer Twitter üzenet kerül publikálásra;
  • a Flickr képmegosztó oldalán 20 millió fotót néznek meg és 3 ezer fényképet töltenek fel;
  • a LinkedIn 100-nál több új taggal bővül;
  • a legnagyobb e-kereskedelmi oldalon, az Amazon-on 83 ezer dollár értékű árut értékesítenek.

De még megdöbbentőbb az Intel becslése, amely szerint ma jelenleg körülbelül ugyanannyi hálózati eszköz kapcsolódik az internethez, mint a világ lakosainak száma, de 2015-ig (azaz kevesebb mint három év múlva) az internethez kapcsolódó eszközök száma kétszer akkora lesz, mint a világ lakosainak száma.

Forrás: Intel

2012-04-10

Word of mouth marketing - a legmegbízhatóbb vásárlási döntéseket befolyásoló tényező

A Nielsen legfrissebb "Global Trust in Advertising" jelentése szerint - amely 56 ország (köztük Magyarország) 28 ezer internetfelhasználója körében végzett felmérés alapján készült - a közösségi média elmúlt években tapasztalható robbanásszerű fejlődése miatt jelentősen nőtt a "word-of-mouth", azaz a személyes meggyőzés szerepe a fogyasztói vásárlási döntéseket befolyásoló tényezők között. 

A 28 ezer válaszadó 92 százaléka bízik a barátok és családtagok ajánlásaiban - ez az arány 18%-kal nőtt 2007 óta! Az online vásárlói termék/szolgáltatás-ismertetések a második leginkább megbízhatóbbnak tartott termék/szolgáltatás/márka információk - a válaszadók 70 százaléka szerint. Ez az érték 15%-kal nőtt az utóbbi négy évben. Megosztott harmadik helyen vannak a megbízhatóság tekintetében az adott termékeket gyártó, szolgáltatásokat nyújtó vállalati honlapok - a válaszadók 58% százaléka teljesen vagy jelentős mértékben megbízik az ezeken a médiumokon megjelenő információkban.

A reklámok ezzel szemben nem szerepelnek valami jól... a legmagasabb bizalmi indexxel a TV-reklámok rendelkeznek (csupán 47%), de az online és mobil eszközökön megjelenő hirdetési formák még gyengébben szerepeltek:
  • keresők találati oldalain megjelenő hirdetések: 40%;
  • online videó hirdetések: 36%;
  • közösségi médiumokon megjelenő hirdetések: 36%;
  • online banner hirdetések: 33%;
  • mobil eszközökön megjelenő display hirdetések: 33%;
  • mobiltelefonokon megjelenő szöveges hirdetések: 29%.

Milyen mértékben bízik meg Ön az alábbi reklám típusokban?
(A teljes minta értékelése.)
Forrás: Nilesen

Az európai piac a legszkeptikusabb: minden reklámtípus alacsonyabb bizalmi indexet ért el, mint bármely más régióban.
Milyen mértékben bízik meg Ön az alábbi reklám típusokban?
(Az európai válaszadók válaszainak értékelése.)
Forrás: Nielsen, Global Trust in Advertising and Brand Messages

A kutatás 10 oldalas összefoglalója innen ingyenesen letölthető: "Global Trust in Advertising and Brand Messages", Nielsen.

2012-04-09

Ünnepi Heineken üvegek a Facebook közösség segítségével

A Digital Buzz számolt be a Heineken egyik Facebook-on szervezett kampányáról, amelynek eredménye nemrég került publikálásra. Jól mutatja a kampány sikerességét, hogy alig több mint egy hét alatt több mint 3400 Like-ot kapott az eredményt hirdető Facebook-bejegyzés, amit már több mint 300 alkalommal osztottak meg. A kampányról szóló YouTube videót is majdnem 16 ezren nézték meg bő egy hét alatt:


A kampány lényege, hogy az idén 104. születésnapját ünneplő Heineken a Facebookon versenyt hirdetett, hogy a közösség tagjai tervezzenek limitált szériás Heineken üvegeket. Több mint 100 országból több mint 30 ezren jelentkeztek és küldtek be dizájnterveket. A terveket egy szakmai zsűri véleményezte: a mexikói Rodolfo Kusulas és az ausztrál Lee Dunford dizájnterve volt a legsikeresebb:


2012-04-08

Blogom a Pinterest-en

Idén februárban írtam arról, hogy a Pinterest, a világ valaha leggyorsabban növekvő honlapja, idén februárban havonta már több mint 12 milliónyian látogatták a honlapot, és a havi 10 millió egyedi látogatói határt gyorsabban érték el, mint bármelyik honlap eddig.

A Pinterest kifejezés az angol „pin-up” (falra kitűzött kép) és „interest” (érdeklődés) szavak összetétele, amely jól kifejezi a szolgáltatás lényegét: a közösségi oldalon képeket vagy videókat oszthatunk meg (akár) egy rövid szöveg kíséretében. A megosztott képeket/videókat aztán – a közösségi oldalakon már megszokott módon – lájkolhatják, megoszthatják, kommentelhetik a felhasználók.

A legnépszerűbb megosztott képek/videók között találjuk az otthonnal, ételekkel/receptekkel, divattal, dizájnnal kapcsolatos témákat. (Bővebben: a márciusi bejegyzésemben.)

Visszatérve a Pinterest jelentőségére: az Experian egyik friss tanulmánya szerint a Pinterest népszerűségének növekedése szinte példa nélküli, amit jól szemléltet a tanulmány vonatkozó grafikonja, amely a honlap látogatás-értékének növekedését mutatja. 2012. január végén a felhasználók 60%-a nő volt, a felhasználók 55%-a a 25-44 éves korosztályba tartozott. A Pinterest idén februárban -a látogatások számát tekintve - a Facebook és a Twitter mögött a harmadik leglátogatottabb közösségi média oldallá nőtte ki magát: Facebook-7 milliárd; Twitter-182 millió; Pinterest-104 millió látogatás.

Sok nagy múltú cég és szervezet már komoly tartalmakat töltött fel az oldalra, így pl. a Coca-Cola, a Sony, a General Electric, a Lindt csokoládégyár, az Amnesty International, vagy az amerikai hadsereg. Én is feltöltöttem a blogom elmúlt két évének képeket is tartalmazó blogbejegyzéseinek egy részét - meglepően sok információ osztható így meg a képeken és a melléjük feltölthető kísérőszövegeken keresztül. Szerintem különösen erős a szolgáltatás az egy oldalon megjeleníthető képi+szöveges információ hatékony megjelenítésében.

Blogom a Pinterest-en



2012-04-01

Magyar Facebook helyzetkép - 2012 Q1


A magyar Facebook felhasználók száma 2012 első negyedévének végén megközelítette a 4 millió főt (3.970.360). Magyarország a 39. legtöbb Facebook felhasználóval rendelkező ország – a Facebook statisztikákat publikáló cseh Socialbakers.com szerint.

A Facebook 3,97 milliós magyar tábora még mindig elmard az iwiw médiaajánlatában szereplő 4,7 milliós regisztrált felhasználói számhoz képest, azonban a Facebook magyar regisztrált felhasználóinak a száma 2009. november eleje óta 2012. március végéig – alig több mint két év alatt – körülbelül 430 ezer főről 3,97 millió főre nőtt! Az utóbbi fél évben valamivel több mint 483 ezer fővel nőtt a magyar Facebook felhasználók száma.

Forrás: Socialbakers.com

A Facebook-iWiW-Index-YouTube magyarországi látogatottsági erőviszonyait a Google Trends alábbi, a négy szolgáltatás napi egyedi látogatószámát ábrázoló grafikonja szemlélteti. Jól látható, hogy a Facebook napi magyar látogatói száma tavaly októberben haladta meg az iwiw napi magyar látogatói számát.

Forrás: Google Trends

Szembetűnő különbség a Google DoubleClick Ad Planner oldalán, hogy míg a Facebook-on egy átlagos látogatás során a magyar látogatók 21:40 percet, addig az iwiw-en kevesebb mint fele annyit, 9:40 percet töltenek el. DoubleClick Ad Planner grafikonok alapján a napi egyedi látogatók száma alapján is szembetűnő a két közösségi oldal látogatottsági szintje közötti különbség. (Figyelem: a két grafikon léptéke nem azonos mértékű!)

ForrásDoubleClick Ad Planner

A Socialbakers.com további magyar vonatkozású adatai:
  • nemzetközi összehasonlításban, a regisztrált felhasználók száma alapján a 39. legnépesebb "Facebook-nemzet" vagyunk – Portugália után után, Hong Kongot megelőzve;
  • a magyar lakosság 39,73 %-a, az internet hozzáféréssel rendelkező magyarok 64,28 %-a regisztrált Facebook felhasználó;
  • az átlagos CPC érték 0,21 USD, az átlagos CPM érték 0,09 USD (CPC = cost per click, azaz kattintásonkénti költség; CPM = cost per mille, azaz ezer megjelenésre jutó költség);
  • a magyar felhasználók 52%-a nő, 48%-a férfi - ez az arány az elmúlt hónapokhoz képest nem változott;
  • a magyar felhasználók korosztály szerinti megoszlása: 23%-a 13-17 év közötti, 15%-a a 18-24 év közötti, 34 %-a a 25-34 év közötti, 12%-a a 35-44 év közötti, 16%-a pedig a 45 éven felüli korosztályba tartozik;
  • az utóbbi 3 hónapban legnagyobb számban a 25-34, valamint az 55-64 éves felhasználók száma nőtt.

A legtöbb rajongóval/követővel rendelkező 5 magyar Facebook oldal 2012 Q1 végén:
Magasan vezeti a magyar Facebook oldalak rajongói/követői számok szerinti rangsorát az Extreme Silver ékszer nagykereskedés oldala, több mint 947 ezer követővel. Több mint 746 ezer követőt mondhat magáénak a Kvíz játékok oldal, körülbelül 602 ezer követővel rendelkezik a Túró Rudi oldala, negyedik a listán az 523 ezer követővel rendelkező McDonald's "Mekizni jó!" oldala. Az ötödik a Showder Klub  oldala 416 ezer követővel.

A Facebook geolokációs szolgáltatása a Facebook Places legtöbb bejelentkezést generáló magyar vonatkozású „helyei”, ahol a legtöbben jelentkeztek be:
  1. Budapest International Airport: 11848 bejelentkezés
  2. Aréna Pláza: 8725 bejelentkezés
  3. Budapest: 8448 bejelentkezés
  4. Budapest Airport: 6428 bejelentkezés
  5. Ötkert: 3200 bejelentkezés

Az előző hasonló tárgyú bejegyzés: "Magyar Facebook helyzetkép 2011 végén"