• Facebook
  • Twitter
  • YouTube
  • StumbleUpon
  • RSS

2010-08-31

A 20 legjobb közösségi média kampány – a Forbes magazin szerint (2.)

Nemrég jelent meg a Forbes magazin egy cikke, amely három szakértő véleménye alapján megnevezte az eddig elkészült 20 legsikeresebb közösségi média kampányt. A bírálók: David Berkowitz a 360i ügynökségtől, Brandon Evans a Mr. Youth közösségi marketing ügynökségtől, valamint Michael Lebowitz a Big Spaceship digitális reklámügynökségtől. A kampányok sikerességét (népszerűségét), a kivitelezés minőségét és az egyes kampányokban rejlő kreativitást értékelték.

Terjedelmi okok miatt két részben sorolom fel a három szakértői vélemény alapján megnevezett 20 legsikeresebb közösségi média kampányt. (Az első 10 legjobb kampányról szóló cikkem itt olvasható.) A 11-20. kampány...


11. Whopper Sacrifice

A legsikeresebb közösségi médián megszervezett promóciók bizonyították, hogy a közösségi hálózatok képesek olyan rajongótábort toborozni, amely a promóció előtt még messze nem létezett. Az egyik legjobb példa a Burger King egyik Facebook-on megszervezett promóciója,  amely arra szólította fel a vásárlókat, hogy „áldozzanak fel” 10 ismerőst (töröljék 10 ismerősüket), cserébe kapnak egy ingyen Whopper-t. A promóció olyan hatásos volt, hogy rövid időn belül 82771 ember összesen több mint 230 ezer ismerősét törölte – ám a Facebook letiltotta az alkalmazást. A Burger King applikáció jelzést küldött a törölt ismerősnek, hogy a törlés oka egy ingyen Whopper a Burger King-től. A közösségi médián megszervezett vírusmarketing egyik hatékony példája volt ez a promóció. A Burger King már említett „Engedékeny csirke” kampányához hasonlóan ezt a kampányt is a Crispin, Porter + Bogusky csoport készítette.




12. Target: "Bullseye Gives"

A Target Facebook rajongói 3 millió USD-t „költhettek rá” 10 különböző előre kiválasztott alapítványra azzal, hogy szavazatot adtak le az általuk favorizált alapítványra. 167 ezer Target rajongó több mint 291 szavazatot adott le a cég Facebook oldalán.


13. Vitaminwater

A Vitaminwater a Facebook oldalát tette meg hivatalos márkaoldalának, ami viszonylag ritka megoldás. Egy hatásos közösségi média kampánnyal sikerült jelentősen növelniük a rajongótáborukat, amely jelenleg már több mint 1,7 millió fősre nőtt. Ez a kampány arra szólította fel a rajongókat, hogy egy 5000 dollár értékű fődíj ellenében küldjék be saját íz receptjüket. Ezt a Facebook kampányukat különböző TV és online hirdetésekkel támogatták meg.


14. Smirnoff: "Tea Par-tay"

A Smirnoff vodka európaiak által előadott rap paródiája 2006-ban népszerűsítette a cég „Raw Tea” nevű italát. A kampán videót a YouTube-on a mai napig több mint 5,5 millióan tekintették meg. Az internetes vírus kampányt óriás plakát hirdetések és rádióreklámok is kiegészítették.




15. "The Dark Knight:" Why So Serious?

2008-ban a 42 Entertainment ügynökségnek 75 országban mintegy tízmillió embert sikerült bevonniuk „A sötét lovag” Batman-film kampányába. A játékba bevont emberek  Joker-pólót húzva új polgármestert követeltek Gotham Citynek, a film pedig 2008 egyik legnagyobb kasszasikere lett. A kampány honlapja még mindig elérhető.



16. Quiksilver: "Dynamite Surfing"

A fiatalokat megcélzó, szörf ruházati termékeket gyártó Quicksilver 2007-ben olyan videót készített és helyezett el számos videó megosztón, ami fiatal szörfösöket mutatott be akció közben, akik dinamit felrobbantásával keltett hullámok hátán próbálnak szörfözni egy város folyójában. A videót összesen körülbelül 35 millióan tekintették meg. A Quicksilver által népszerűsített városi legendát még a Discovery Channel Állítólag című műsorában is tesztelték.




17. Cadbury: Gorilla

A mindössze 90 másodperces videó reklám egy Phil Collins nótára nagy átéléssel doboló gorillát (igazából persze embert) ábrázol. A videó utolsó 5 másodperce utal a termékre. 2007-2008 között a Cadbury értékesítési mutatói 7%-kal emelkedtek, többek között ennek a sikeres kampánynak is köszönhetően. Csak az alábbi verziót majd ötmilliószor tekintették meg.




18. BMW: "1 Series Graffiti Contest"

A BMW 1 széria megjelenése okán a cég egy online graffiti versenyt rendezett a Facebook-on: a versenyzőknek a „Mi hajt téged?” kérdésre kellett graffiti formájában választ adni – természetesen a BMW 1-est megfestve. Közel 9 ezer rajz és közel félmillió szavazat érkezett be. A győztesek autómodelleket kaptak.



19. Bing/Farmville

Kihasználva az egyik talán legismertebb internetes játék, a Facebook-on játszható Farmville népszerűségét, a Microsoft keresőszolgáltatása a Bing ingyen Farmville pénzt ajánlott fel azoknak a Farmville játékosoknak, akik elfogadták a meghívást a Bing Facebook rajongói táborába. Kevesebb mint egy nap leforgása alatt 425 ezer új rajongót szereztek (360%-kal növelve a rajongói táborukat), akiknek 70%-a a következő hónapban is visszalátogatott a Bing Facebook oldalára!



20. CareerBuilder: Monk-e-Mail

Az állásközvetítő cég, a CarrerBuilder 2006-ban indította el kampányát Monk-e-Mail címen, amely lehetővé teszi, hogy bárki különféler paraméterek alapján személyre szabható email-t küldjön egy email címzettnek. Több mint 100 millió ilyen jellegű levél feladására került sor eddig – népszerűsítve közben az állásközvetítő céget.



A cikk első része itt olvasható:
A 20 legjobb közösségi média kampány – a Forbes magazin szerint (1.)

2010-08-30

A 20 legjobb közösségi média kampány – a Forbes magazin szerint (1.)


Nemrég jelent meg a Forbes magazin egy cikke, amely három szakértő véleménye alapján megnevezte az eddig elkészült 20 legsikeresebb közösségi média kampányt. A bírálók: David Berkowitz a 360i ügynökségtől, Brandon Evans a Mr. Youth közösségi marketing ügynökségtől, valamint Michael Lebowitz a Big Spaceship digitális reklámügynökségtől. A kampányok sikerességét (népszerűségét), a kivitelezés minőségét és az egyes kampányokban rejlő kreativitást értékelték.

Terjedelmi okok miatt két részben sorolom fel a három szakértői vélemény alapján megnevezett 20 legsikeresebb közösségi média kampányt. Íme az első 10


1. Blair Witch Project (Idegelés)

Az 1999 nyarán bemutatott Blair Witch Project (a film magyar címe: Idegelés) című filmmel kapcsolatos kampányt tartják sokan az eddigi legsikeresebb és egyben az egyik legelső közösségi média kampánynak. Az amúgy kis költségvetésű horror film népszerűsítésére a csapat internetes honlapokat és fórumokat használt fel, hogy felkeltse a potenciális nézők érdeklődését. Ál újságcikk kivágásokat és ál rendőrségi fotókat használtak fel, hogy felhívják a figyelmet az állítólagosan eltűnt filmben szereplő személyek eltűnésének tényére. A film egy csapat főiskolásról szólt, akik egy boszorkány-rejtélyt igyekeznek megfejteni, de eltűnnek a forgatás alatt. A filmet dokumentumfilm-stílusban forgatták, és a gerilla-marketingesek azt a benyomást próbálták kelteni, hogy a történet valós. A filmmel kapcsolatos vírus marketing sikerességét bizonyítja, hogy a kis költségvetésű film az első héten 29 millió dollár bevételt hozott és napjainkig összesen körülbelül negyedmilliárd dolláros bevételt generált.



2. Blendtec: „Will it Blend?”

A konyhai mixereket gyártó Bledtec egyik termékét úgy reklámozta, hogy – többek között – egy iPhone-t feltrancsíroztak a mixerrel. A Forbes magazin által felkért három szakértő szerint ez az egyik leghatásosabb eddigi vírus marketing kampány. A Blendtec marketing igazgatója szerint a videó megosztókra feltöltött videók hatására 2006 novembere óta 700%-kal nőtt belföldi forgalma! Az alábbi iPhone mixelő videót is már közel 9 millióan látták.



3. Old Spice: „Smell Like a Man, Man.”

Isaiah Mustafa népszerű figurája volt a különböző Old Spice TV reklámoknak, de igazi sztárrá akkor vált, amikor Mustafa a Twitter-en és a YouTube-on keresztül válaszolt a különböző rajongói kérdésekre, valamint amikor idén megjelent a mintegy 180 YouTube-on elhelyezett videó filmben.



4. Burger King: „Engedelmes csirke”

Az „Engedelmes csirke” (Subservient Chicken) kampány 2004-ben indult azzal a céllal, hogy népszerűsítse a cég egyik szendvicsét. Egy csirkejelmezbe öltözött ember a honlapon általunk megadott utasításokat „végrehajtja”. (A honlap még mindig elérhető.) Burger King és a Crispin, Porter + Bogusky által kreált kampány sikerességének bizonyítéka, hogy az első öt nap alatt a kampány internetes oldala 15 millió találatot eredményezett.
















5. Pepsi: „Refresh” kampány

A cikk írásakor még mindig élő kampány lehetőséged ad arra, hogy az internetes közösség szavazatai alapján a beküldött ötletek megvalósulhassanak a cég pénzügyi támogatásával, ezáltal „felfrissítve” a nyertes személyeket és közösségeket.






















6. VW: „Fun Theory”

A VW megbízásából a DDB Stockholm által készített kampány célja az volt, hogy közösségi szintű kísérletet végezzen az embereken, hogy vajon megváltozik-e a viselkedésük, ha pl. egy svéd földalatti lépcsőjét lépésre megszólaló „zongorává” alakítják át. (Ebben a kísérletben a „mókás” megoldás, a zongorabillentyűzetté alakított lépcsők hatására az emberek 66%-kal inkább használták a lépcsőt, mint a mellette lévő mozgólépcsőt.) Ez a kampány nyerte egyébként a Cannes-i Nemzetközi Reklám Fesztivál 2010-es Cyber nagydíját.



7. OfficeMax: „Elf Yourself”

Az OfficeMax a 2006-os karácsonyi kampánya lehetővé tette, hogy az internetezők az OfficeMax egy külön erre a célra készített alkalmazásán keresztül arcképük felhasználásával „manóvá” változva táncolhassanak. A kampány az amerikai EVB ügynökség közreműködésével jött létre és csak a 2006-os karácsonyi időszak alatt 122 millió manó megszületését eredményezte.
















8. Evian: "Roller Babies"

A Guiness Világrekordok Könyve szerint az a YouTube videó az interneten legnézettebb reklámfilm, amely több mint 54 ezer hozzászólást és összességében több mint 60 millió megtekintést generált ezidáig. A filmet a párizsi Euro RSCG ügynökség készítette az Evian megbízásából.



9. Ikea: "Facebook Showroom"

Erről a kampányban már év elején írtam: a kampány során alkalmazott Facebook funkciót (tagging) eddig a felhasználók általában a fotókon szereplő ismerősök megjelölésére, címkézésére használták. Az IKEA a kampány során különböző IKEA bútorokkal, kiegészítőkkel bebútorozott szobák fényképeit töltötte fel az új malmöi IKEA áruház Facebook oldalára, és ezeken a képeken az egyes tárgyakat elsőként IKEA-nevükön megnevező felhasználók megnyerhették az adott bútort vagy kiegészítőt. A kampány pillanatokon belül szinte világméretű népszerűségre tett szert, bebizonyítva, hogy egy egyszerű ötlet is érdeklődők ezreit mozgathatja meg szinte órákon belül a világszerte népszerű közösségi oldalon. A kampány elnyerte a 2010-es Cannes-i Nemzetközi Reklám Fesztivál arany oroszlán díját.



10. Hotmail

Ez az 1996-ban indult kampány megosztotta a 3 fős szakértői zsűrit: az egyikük a legsikeresebbnek , a másik kettő a 20-as lista legaljára valónak tartotta. Az akkoriban az email-ek alján megjelenő „szerezd be a saját ingyen e-mailedet a Hotmailnél” reklámfeliratot végül közösségi média kampánynak definiálták.


A cikk második része itt olvasható:
A 20 legjobb közösségi média kampány – a Forbes magazin szerint (2.)
 

LinkedIn + levélírás

Nevezd meg! Ne add el!

Creative Commons License Gárdos Attila "A közösségi média vállalati alkalmazásáról" című műve Creative Commons Nevezd meg!-Ne add el! 2.5 Magyarország Licenc alatt védve.