• Facebook
  • Twitter
  • YouTube
  • StumbleUpon
  • RSS

2010-08-30

A 20 legjobb közösségi média kampány – a Forbes magazin szerint (1.)


Nemrég jelent meg a Forbes magazin egy cikke, amely három szakértő véleménye alapján megnevezte az eddig elkészült 20 legsikeresebb közösségi média kampányt. A bírálók: David Berkowitz a 360i ügynökségtől, Brandon Evans a Mr. Youth közösségi marketing ügynökségtől, valamint Michael Lebowitz a Big Spaceship digitális reklámügynökségtől. A kampányok sikerességét (népszerűségét), a kivitelezés minőségét és az egyes kampányokban rejlő kreativitást értékelték.

Terjedelmi okok miatt két részben sorolom fel a három szakértői vélemény alapján megnevezett 20 legsikeresebb közösségi média kampányt. Íme az első 10


1. Blair Witch Project (Idegelés)

Az 1999 nyarán bemutatott Blair Witch Project (a film magyar címe: Idegelés) című filmmel kapcsolatos kampányt tartják sokan az eddigi legsikeresebb és egyben az egyik legelső közösségi média kampánynak. Az amúgy kis költségvetésű horror film népszerűsítésére a csapat internetes honlapokat és fórumokat használt fel, hogy felkeltse a potenciális nézők érdeklődését. Ál újságcikk kivágásokat és ál rendőrségi fotókat használtak fel, hogy felhívják a figyelmet az állítólagosan eltűnt filmben szereplő személyek eltűnésének tényére. A film egy csapat főiskolásról szólt, akik egy boszorkány-rejtélyt igyekeznek megfejteni, de eltűnnek a forgatás alatt. A filmet dokumentumfilm-stílusban forgatták, és a gerilla-marketingesek azt a benyomást próbálták kelteni, hogy a történet valós. A filmmel kapcsolatos vírus marketing sikerességét bizonyítja, hogy a kis költségvetésű film az első héten 29 millió dollár bevételt hozott és napjainkig összesen körülbelül negyedmilliárd dolláros bevételt generált.



2. Blendtec: „Will it Blend?”

A konyhai mixereket gyártó Bledtec egyik termékét úgy reklámozta, hogy – többek között – egy iPhone-t feltrancsíroztak a mixerrel. A Forbes magazin által felkért három szakértő szerint ez az egyik leghatásosabb eddigi vírus marketing kampány. A Blendtec marketing igazgatója szerint a videó megosztókra feltöltött videók hatására 2006 novembere óta 700%-kal nőtt belföldi forgalma! Az alábbi iPhone mixelő videót is már közel 9 millióan látták.



3. Old Spice: „Smell Like a Man, Man.”

Isaiah Mustafa népszerű figurája volt a különböző Old Spice TV reklámoknak, de igazi sztárrá akkor vált, amikor Mustafa a Twitter-en és a YouTube-on keresztül válaszolt a különböző rajongói kérdésekre, valamint amikor idén megjelent a mintegy 180 YouTube-on elhelyezett videó filmben.



4. Burger King: „Engedelmes csirke”

Az „Engedelmes csirke” (Subservient Chicken) kampány 2004-ben indult azzal a céllal, hogy népszerűsítse a cég egyik szendvicsét. Egy csirkejelmezbe öltözött ember a honlapon általunk megadott utasításokat „végrehajtja”. (A honlap még mindig elérhető.) Burger King és a Crispin, Porter + Bogusky által kreált kampány sikerességének bizonyítéka, hogy az első öt nap alatt a kampány internetes oldala 15 millió találatot eredményezett.
















5. Pepsi: „Refresh” kampány

A cikk írásakor még mindig élő kampány lehetőséged ad arra, hogy az internetes közösség szavazatai alapján a beküldött ötletek megvalósulhassanak a cég pénzügyi támogatásával, ezáltal „felfrissítve” a nyertes személyeket és közösségeket.






















6. VW: „Fun Theory”

A VW megbízásából a DDB Stockholm által készített kampány célja az volt, hogy közösségi szintű kísérletet végezzen az embereken, hogy vajon megváltozik-e a viselkedésük, ha pl. egy svéd földalatti lépcsőjét lépésre megszólaló „zongorává” alakítják át. (Ebben a kísérletben a „mókás” megoldás, a zongorabillentyűzetté alakított lépcsők hatására az emberek 66%-kal inkább használták a lépcsőt, mint a mellette lévő mozgólépcsőt.) Ez a kampány nyerte egyébként a Cannes-i Nemzetközi Reklám Fesztivál 2010-es Cyber nagydíját.



7. OfficeMax: „Elf Yourself”

Az OfficeMax a 2006-os karácsonyi kampánya lehetővé tette, hogy az internetezők az OfficeMax egy külön erre a célra készített alkalmazásán keresztül arcképük felhasználásával „manóvá” változva táncolhassanak. A kampány az amerikai EVB ügynökség közreműködésével jött létre és csak a 2006-os karácsonyi időszak alatt 122 millió manó megszületését eredményezte.
















8. Evian: "Roller Babies"

A Guiness Világrekordok Könyve szerint az a YouTube videó az interneten legnézettebb reklámfilm, amely több mint 54 ezer hozzászólást és összességében több mint 60 millió megtekintést generált ezidáig. A filmet a párizsi Euro RSCG ügynökség készítette az Evian megbízásából.



9. Ikea: "Facebook Showroom"

Erről a kampányban már év elején írtam: a kampány során alkalmazott Facebook funkciót (tagging) eddig a felhasználók általában a fotókon szereplő ismerősök megjelölésére, címkézésére használták. Az IKEA a kampány során különböző IKEA bútorokkal, kiegészítőkkel bebútorozott szobák fényképeit töltötte fel az új malmöi IKEA áruház Facebook oldalára, és ezeken a képeken az egyes tárgyakat elsőként IKEA-nevükön megnevező felhasználók megnyerhették az adott bútort vagy kiegészítőt. A kampány pillanatokon belül szinte világméretű népszerűségre tett szert, bebizonyítva, hogy egy egyszerű ötlet is érdeklődők ezreit mozgathatja meg szinte órákon belül a világszerte népszerű közösségi oldalon. A kampány elnyerte a 2010-es Cannes-i Nemzetközi Reklám Fesztivál arany oroszlán díját.



10. Hotmail

Ez az 1996-ban indult kampány megosztotta a 3 fős szakértői zsűrit: az egyikük a legsikeresebbnek , a másik kettő a 20-as lista legaljára valónak tartotta. Az akkoriban az email-ek alján megjelenő „szerezd be a saját ingyen e-mailedet a Hotmailnél” reklámfeliratot végül közösségi média kampánynak definiálták.


A cikk második része itt olvasható:
A 20 legjobb közösségi média kampány – a Forbes magazin szerint (2.)

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

 

LinkedIn + levélírás

Nevezd meg! Ne add el!

Creative Commons License Gárdos Attila "A közösségi média vállalati alkalmazásáról" című műve Creative Commons Nevezd meg!-Ne add el! 2.5 Magyarország Licenc alatt védve.