A Mashable nemrég egyik cikkében 5 különböző területen működő amerikai márka/termék sikeres közösségi média kampányát mutatta be: a GAP, a Toy Stroy 3, az AOL, a Starbucks, valamint a Mountain Dew kampányait.
GAP
A nagy ruhaipari cég az USA egyik legnagyobb csoportos vásárlási szolgáltatójával, a Groupon-nal karöltve közös kampányt szervezett: 50 USD értékű ruházati terméket kínáltak fel fél áron a Groupon oldalán letölthető kupon formájában. Egyetlen nap alatt 441 ezer kupon talált gazdára! Ez volt eddig a legsikeresebb kampány a Groupon-nál. (Ez volt a Groupon első világmárkával együtt szervezett országos kampánya.)
A GAP az ugyancsak amerikai helyzetmegosztó szolgáltatón, a Foursquare-en is szervezett már hasonló kampányt: 25%-kal olcsóbban kínálta termékeit, ha a Foursquare felhasználók csatlakoztak a GAP eseményéhez. Ugyanez a 25%-os akció a Facebook-on keresztül is elérhető volt kinyomtatható kupon formájában.
Az említett GAP-Groupon kampány sikerességét egyes marketingszakértők, így pl. Augustine Fou komolyan megkérdőjelezték. Szerinte kétségtelen, hogy a vásárlók körében nagyon sikeres volt a kampány, azonban az amúgy is világhírű GAP nemcsak az így értékesített termékek árának feléről mondott le, hanem még a Groupon-nak is jelentős összeget kellett, hogy átadjon közvetítői díjként, így összességében jelentős árbevételről mondott le. Fou szerint a kampány komoly hozadéka elvileg a cég publicitási, ismertségi szintjének növelése lehetett volna, de a GAP már amúgy is egy világhírű márka, így a kampánynak ezen értéke a GAP esetében megkérdőjelezhető. És az sem valószínű, hogy a vásárlók nagy része raktárkészleten ragadt, amúgy eladhatatlan termékeket vett – ha kizárólag ilyen termékekre terjedt volna ki a kampány, akkor pénzügyi szempontból hasznosabb lett volna.
Toy Story 3
A filmet gyártó és forgalmazó Pixar és Disney a film bevezetése során videó megosztókon rengeteg videót és egyéb internetes reklámot vetett be a kampány során. A videók igen sikeresek voltak nemcsak a gyerekek, hanem a régi játékok/elmúlt gyerekkor iránt nosztalgiát érző felnőttek körében is. A Facebook-on keresztül jegyet is lehetett venni, és a vásárló megoszthatta barátaival, hogy hol/mikor nézi meg a filmet, hogy - a kampány szlogennek megfelelően - „Egyetlen barátod se maradjon le”.
AOL – Lifestream
Az amerikai AOL az új közösségi szolgáltatásokat összegyűjtő Lifestream névre keresztelt aggregátor szolgáltatásához egy közösségi nagykövetet keresett „a valaha legjobb állás” szlogennel. Az álláshoz a szokásos juttatásokon kívül egy lakás és mindenféle koncertre és rendezvényre szóló VIP belépők jártak. A kiválasztási procedúra a hagyományos önéletrajz beküldéses-interjús-elbírálásos módszer mellett a közösségi hálózatokat vette igénybe.
Számos közösségi médiumon keresztül szavazni lehetett az elsődleges hagyományos kiválasztási szűrőn sikeres pályázók között. Az így kiválasztott nagykövet feladata a közösségekkel való folyamatos és aktív kommunikáció volt.
A kampány pozitív visszhangjának alapja egyszerűen a meghirdetett állás érdekessége és a javadalmazás különlegessége volt. A közösségi médiumokon keresztül történő szavazás pedig szinte önmagát gerjesztő szóbeszéd marketinget generált, amely hatékonyan terjesztette széles körben az új szolgáltatással kapcsolatos termékinformációkat.
A kampány negatívuma, hogy a választással-szavazással kapcsolatos jelentős közösségi szintű érdeklődés a kiválasztás után nagymértékben visszaesett és természetesen a kiválasztott nagykövet által végzett napi kommunikáció ereje, hatékonysága sem összehasonlítható a kezdeti kommunikáció sikereivel.
Starbucks
A közismert nemzetközi kávézólánc több sikeres közösségi média kampányt szervezett már. A már említett helyzetmegosztó szolgáltatáson, a Foursquare-en lojalitásnövelő kampányt szerveztek: az adott kávézó „polgármesteri” (mayor) címével rendelkező hűséges Starbucks fogyasztók bizonyos termékeket olcsóbban vehettek meg az USA-ban. (Lásd balra.)
A Starbucks a Twitter-en keresztül igen sikeresen kommunikálta az „Ingyen sütemény” kampányát. Az alábbi ábrán látható, hogy a kampány időszaka alatt (pirossal jelölve) az világ összes Twitter bejegyzése közül majd 1 % a céggel kapcsolatos volt! Ez majdnem tízszerese volt a szokásos Starbucks vonatkozású Twitter kommunikációnak. Az „Ingyen süti” kampány a Facebook-on is megjelent: az eseményre néhány nap alatt 600 ezren csatlakoztak résztvevőként. (Lásd lent.)
Mountain Dew
„DEWmocracy” néven indított az ismert amerikai üdítő márka, a Mountain Dew egy közösségi médián keresztül lebonyolított kampányt, hogy a nem mindennapi kiválasztási procedúra után egy új ízesítésű üdítőt dobhasson a piacra. Nem csupán az új termék ízéről, de annak színéről, nevéről, csomagolásáról, valamint reklámkampányáról is a közösség döntött.
Végül az első körben kiválasztott három íz közül kellett egyet megjelölni: ez lett a piacra kerülő termék. Végül majd hárommillió szavazat döntött az új termékről. (Hasonló kampánnyal egyébként már 2007-ben sikeresen próbálkozott a cég.)
További kapcsolódó cikkek:
Mashable: Gap Offers 25% Discount for Foursquare Checkins
Mashable: Groupon Smashes Sales Records with Nationwide Gap Deal
Mashable: Pre-Order “Toy Story 3″ Tickets on Facebook
NYT: Disney Puts Tickets on a Facebook Site
Mashable: Mayors of Starbucks Now Get Discounts Nationwide with Foursquare
Mashable: Celebrate Tax Day with Free Stuff
Mashable: Starbucks Free Pastry Day: A Social Media Triple Shot
Mashable: You Have 12 Seconds to Choose Mountain Dew’s New Flavor
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése