• Facebook
  • Twitter
  • YouTube
  • StumbleUpon
  • RSS

2011-10-20

Felmérés az amerikai nagyvállalatok közösségi média tevékenységéről

Egy amerikai menedzsment tanácsadó cég, a Booz & Company, valamint a Buddy Media, amely az egyik piacvezető amerikai közösségi média szoftverfejlesztő cég "Campaigns to Capabilities: Social Media and Marketing 2011,” címen a vezető amerikai nagyvállalatok közösségi média tevékenységét elemző tanulmányt tett közzé.

Több mint 100 vezető amerikai nagyvállalatot vizsgáltak meg, a vizsgált cégek több mint 60%-a több mint 1 milliárd dolláros éves árbevétellel rendelkezik. Az elemzés főbb témái és megállapításai…

Nem meglepő módon a három legtöbb felhasználóval rendelkező közösségi média hálózat a leginkább használt platform a nagyvállalati körben: Facebook (94%); Twitter (77%); YouTube (42%). Ami meglep viszont, hogy viszonylag magas a Twitter és a YouTube aránya – itthon nem hiszem, hogy e két utóbbi közösségi médium elérné ezt a használati arányszintet. Viszonylag alacsonynak tartom a kifejezetten szakmai célú LinkedIn 13%-os vállalati használati arányát. A geolokációs szolgáltatások (pl. Foursquare, Gowalla) kint sem érték el még a „tömeges” használat mértékét (8%).



A közösségi média vállalati folyamatainak irányítása a megkérdezett amerikai nagyvállalatok 2/3-ánál nem felsővezetői feladatkör – szerintem ebben semmi meglepő nincs, mert ez a felelősségi kör jellemzően középvezetői szinten kerül delegálásra. Azonban mutatja a közösségi média amerikai nagyvállalatokon belüli jelentős értékét, hogy a közösségi médiával kapcsolatos kérdésekkel a megkérdezett nagyvállalatok 38%-ánál a vezérigazgató is foglalkozik, bizonyos esetekben döntéseket is hoz.

A megkérdezett amerikai nagyvállalatokon belül a közösségi média tevékenységeket általában a marketing osztályok végzik (81%), de igen gyakran több osztály/részleg osztozik a feladatok elvégzésében. A marketing mellett az ún. digitális (pl. internet-kommunikáció) részleg (62%), a PR osztály (48%), az ügyfélszolgálat (26%), a kutatás-fejlesztés (16%), a kereskedelmi részleg (10%), a termékfejlesztés (8%), valamint az informatikai osztály (8%) is szerepet kap a közösségi média tevékenységekkel kapcsolatos feladatok elvégzésében.



A közösségi média eredményességének mérése vitatott kérdés a szakmában. Nincs kialakult kép, hogy pontosan mit hogyan kell/érdemes mérni. A megkérdezett amerikai nagyvállalatok az alábbi területek hatékonyságát mérik leginkább:
  • 93% méri a felhasználók rézvételét a vállalattal történő közösségi kommunikáció során;
  • 92% vizsgálja a felhasználók különböző akciókban, eseményeken történő részvételét;
  • 88% méri az ún. elérési (reach) számokat, azaz a látogatottsági adatokat;
  • 81% méri a vállalat felhasználók általi támogatottságának mértékét;
  • 66% követi figyelemmel a céggel, a piaccal kapcsolatos népszerű témákat, véleményeket, reakciókat; 
  • csupán 33% méri az értékesítésre vonatkozó tranzakciós számokat (értékesítés, lead generálás) – ez meglepően alacsony érték szerintem.


Forrás: eMarketer
A tanulmány egyik érdekes kérdése, hogy a közösségi média tevékenységgel kapcsolatban megkérdezett amerikai nagyvállalatok mely feladatokkal foglalkoznak leginkább. Képet kaphatunk egyben a jövőbeli prioritásukról is, amely előrevetíti, hogy mely feladatokat tekintik a leginkább fontosnak. A cégek 65%-a foglalkozik ma is közösségi média politikával és további 29% jelezte, hogy a közeljövőben kezelik ezt a kérdést. A második leggyakoribb tevékenység a közösségi média tervek összvállalati marketing tervbe történő integrálása (63%) – ez a terület gyakorlatilag az összes cég megvalósítandó céljai között szerepel. A harmadik leggyakoribb tevékenység a közösségi médián keresztüli kommunikáció ellenőrzése, és egy gyorsreagálású mechanizmus kialakítása, amelynek segítségével a lehető legrövidebb időn belül reagálni lehet a közösségi médián megjelenő üzenetekre, történésekre (59%). Az alábbi táblázatból jól látható, hogy jelentősen felértékelődnek a közösségi médiával kapcsolatos vállalaton belüli tevékenységek: egyre több amerikai nagyvállalat egyre több feladat megoldását tűzi ki célul.


Az alábbiakban olvasható a kutatási anyag 16 oldalas összefoglalója:
 

Adatlap

Saját fotó

5 évig a Pannon GSM-ben, mint PR munkatárs, 9 évig a Pannonban és a Népszabadságban, mint internet kommunikációs szakértő dolgoztam.

LinkedIn + levélírás

Nevezd meg! Ne add el!

Creative Commons License Gárdos Attila "A közösségi média vállalati alkalmazásáról" című műve Creative Commons Nevezd meg!-Ne add el! 2.5 Magyarország Licenc alatt védve.