• Facebook
  • Twitter
  • YouTube
  • StumbleUpon
  • RSS

2011-10-11

Miért követnek egy céget a Facebook-on?


Az amerikai ExactTarget cég kutatása a vállalati Facebook oldalak követésének (Like) okairól a felhasználók követésének miértjéről készített egy több száz felhasználó szokásait vizsgáló felmérést

Hány Facebook vállalati oldalt követnek a különböző korosztályok?
A vizsgált 970 aktív Facebook felhasználó közül a legtöbb vállalati oldalt követő korosztály a 25-34 éves csoport volt, 76% legalább 1 vállalatot követett, 30% több mint 10 céges oldalt Like-olt. A legkevesebb vállalatot követő korcsoport pedig a 65 éven felüliek csoportja volt: ennél a korcsoportnál a vállalati oldalt nem követők aránya elérte a 69%-ot, és csupán 4%-uk követett több mint 10 céget.

Forrás: ExactTarget
Mik a követők vállalati Facebook kommunikációval szembeni elvárásai?
626 aktív Facebook felhasználótól kérdezték meg, hogy egy adott vállalat oldalának Like-olása, követése után mit várnak el az adott cég Facebook kommunikációjától? A válaszadók 58-58%-a exkluzív tartalmakat (kereskedelmi információkat, eseményekkel kapcsolatos információkat), illetve árengedményeket, promóciókat szeretne kapni. 47% várja azt, hogy a követett vállalatról, személyről vagy szervezetről a hírfalán üzeneteket kapjon. 37% semmit nem vár a követett oldaltól. 36% azt is elvárja a követett oldal fenntartójától, hogy a saját publikus profiljában lévő adatok (pl. kor) alapján személyre szabottabb információt kapjon. Csupán 28% kíván interakcióba lépni a követett oldal tulajdonosával. A követők csupán 27% várja azt a követett cégtől, hogy a saját publikus profil adatait (pl. kor, nem, érdeklődési kör) elérje. A követők még ennél is kisebb része, 24%-a jelezte, hogy azt várja a követett cégtől, hogy más csatornákon keresztül is kapcsolatba lépjen vele (pl. email-en, postai úton, Twitteren keresztül.)

Forrás: ExactTarget
A 18-26 évesek várnak a legkevesebbet a követett cégtől: ők egy adott vállalat követésével egyszerűen csak azt akarják kifejezni, megmutatni, hogy a követett céget kedvelik. A 27-34 évesek elvárása már kicsit több: ők általában szeretnének hírt kapni az új termékekről/szolgáltatásokról, akciókról. A legnagyobb elvárás a 35-51 évesek körében tapasztalható: ők nemcsak „valamit” akarnak a követésért cserébe, hanem valami értékeset, fontosat, legyen az információ vagy árengedmény. Ez a korosztály a legkritikusabb, a leginkább képes arra, hogy megszüntesse a márka követését.

A márkakövetők 39%-a pusztán csak azért Like-ol, mert szeretné kifejezni, hogy az adott márkát kedveli, és semmilyen üzenetet nem akar kapni az üzenőfalára. Ez elgondolkodtatóan magas arány! Csínján kell bánni tehát a vállalati kommunikáció intenzitásával, hiszen sok követőnél elérhetjük az ingerküszöböt és így túl gyakori kommunikációval akár el is veszthetjük a követőink egy jó részét. A követők számára releváns információkat közöljünk csak! Egy magyar nagyvállalat – szándékosan nem akarom a nevét említeni – pl. olyan „hírt” is közölt a követőivel, hogy irodájuk konyhájában leszakadt az egyik polc… na ez biztos, hogy nem tartozik a követő számára értékes információk közé. (Gondolom próbáltak közvetlenek lenni.)

A Facebook felhasználók 35%-a nem követ egyetlen vállalatot sem. Miért?
A 626 válaszadó 54%-a arra a kérdésre, hogy miért nem hajlandók követni egy céget a Facebook-on azt válaszolta, hogy egyszerűen nem akar üzeneteket vagy reklámokat kapni egyetlen cégtől sem. 45% nem akar hozzáférést biztosítani a saját oldalához. 31% nem akar üzeneteket továbbítani a barátok üzenőfalára. 29% nem szeretné, hogy az adott vállalat a Facebook-on keresztül kapcsolatba lépjen vele. 23% nem látja a vállalat Facebook-on történő követésének a hasznát. 19% nem karja az adott vállalattal kapcsolatos saját véleményét/érdeklődését megosztani a barátaival. 8% nem talált még követésre érdemes vállalatot. 4% nem érti, hogy mit jelent egy vállalat Facebook-on történő követése.

Mi legyen a helyes vállalati stratégia?
Szerintem már lerágott csont, de ez a tanulmány is a már sokadszor hallott/olvasott tanácsokat adja a követendő vállalati kommunikációs stratégiával kapcsolatban:
Legyen egyértelmű, hogy a vállalat Facebook oldalának követésével milyen előnyök várhatók.
Kommunikáljunk, de ne túl gyakran és csak a követők számára releváns információkat.
A lojális követőket időről időre jutalmazzuk a hűségükért (pl. VIP ajánlatokkal, VIP információkkal).





 

Adatlap

Saját fotó

5 évig a Pannon GSM-ben, mint PR munkatárs, 9 évig a Pannonban és a Népszabadságban, mint internet kommunikációs szakértő dolgoztam.

LinkedIn + levélírás

Nevezd meg! Ne add el!

Creative Commons License Gárdos Attila "A közösségi média vállalati alkalmazásáról" című műve Creative Commons Nevezd meg!-Ne add el! 2.5 Magyarország Licenc alatt védve.