• Facebook
  • Twitter
  • YouTube
  • StumbleUpon
  • RSS

2013-01-20

Másfélszer jobban emlékezünk egy Facebook üzenetre, mint egy könyv tartalmára

Anglia egyik vezető egyetemének (University of Warwick), valamint az egyik legnevesebb amerikai állami egyetem (UC San Diego) kutatói nemrég egy érdekes kutatásuk eredményeit publikálták: a vizsgált emberek általában jóval jobban, pontosabban emlékeztek a Facebook üzenetek tartalmára, mint az emberi arcokra vagy a könyvekben olvasott tartalmakra.


Dr Laura Mickes, kutatási vezető
University of Warwick
Az egyik vizsgálat során a kutatók arra kérték a vizsgált személyeket, hogy olvassák el Facebook oldalaikon megjelenő üzeneteiket, majd olvassanak el egy részt egy könyvből. Kiderült, hogy másfélszer jobban emlékeztek a vizsgálati alanyok a Facebook üzenetek tartalmára, mint az elolvasott könyv tartalmára.

Egy másik vizsgálat során a Facebook üzenetek memorizálási képességét és az arcfelismerési képességet hasonlították össze. Az eredmény még meglepőbb volt: a Facebook üzeneteket közel két és félszer olyan pontosan tudták felidézni a vizsgált személyek, mint a látott arcokat.

A kapott eredmények meglepték a kutatókat. Véleményük szerint az ilyen mértékű memória különbségek hasonló mértékűek, mint egy egészséges ember és egy amnéziában szenvedő ember memóriájának működése közötti különbség.

Hasonló eredményeket kaptak a Twitter üzenetek, illetve az online hírekhez kapcsolódó vélemények, kommentek vizsgálata során.

A további vizsgálatok eredményei rámutattak arra, hogy ennek a jelentős memória különbségnek az oka az, hogy a Facebook üzenetek rövid, "pletyka-szerű", az élő beszédhez jobban hasonlító módon megfogalmazott, általában az ismerősi körünkhöz kapcsolódó információkat tartalmaznak, amik általában könnyebben megjegyezhetők.

A kutatók azt is megfigyelték, hogy azokra az üzenetekre emlékeztek az emberek leginkább, amik közvetlen stílusban, a beszédstílushoz hasonló módon fogalmaztak meg. Ez megszívlelendő üzenet a vállalati marketing kommunikátorok számára: lehetőleg kerülni kell a formális, hivatalos megfogalmazást, lehetőleg a beszélt nyelvhez hasonló stílusban érdemes megfogalmazni a közösségi hálózatokon publikált üzeneteket.
 

Adatlap

Saját fotó

5 évig a Pannon GSM-ben, mint PR munkatárs, 9 évig a Pannonban és a Népszabadságban, mint internet kommunikációs szakértő dolgoztam.

LinkedIn + levélírás

Nevezd meg! Ne add el!

Creative Commons License Gárdos Attila "A közösségi média vállalati alkalmazásáról" című műve Creative Commons Nevezd meg!-Ne add el! 2.5 Magyarország Licenc alatt védve.