• Facebook
  • Twitter
  • YouTube
  • StumbleUpon
  • RSS

2010-03-06

A közösségi média a vállalati célok elérésének hatékony eszköze lehet

A közösségi média terén jelentős üzleti tapasztalattal rendelkező amerikai tőkebefektető cég, a North Venture Partners kilenc olyan vállalati tevékenységi területet különböztet meg, ahol a közösségi média hatékony eszköze lehet a vállalati célok elérésének.1

1. Public Relations
A közösségi média platformok új lehetőséget nyújtanak, hogy egy vállalat rövid időn belül akár milli-ókhoz eljuttathassa üzenetét – amit eddig főként sajtóközlemények és sajtónyilatkozatok útján tehetett meg. A közösségi média remek lehetőséget és terepet nyújt ahhoz, hogy egy vállalat megmutathassa, hogy mennyire jó „corporate citizen”, azaz mennyire pozitív társadalmi szerepet tölt be – tehát hatékony eszköze lehet a vállalat CSR (Vállalati Társadalmi Felelősségvállalás)  üzeneteinek a kommunikálására. Az Intel pl. a közösségi média különböző alkalmazásait is felhasználja, hogy bemutassa, hogy mit tesz annak érdekében, hogy tevékenységével hozzájáruljon a globális karbonemisszió csökkenéséhez.2

2. Ügyfélszolgálat
Amíg eddig az ügyfélszolgálatok tradicionálisan csupán költségközpontok voltak, a közösségi média eszközeit alkalmazó vállalatok ügyfélszolgálatai költségcsökkentő megoldásként úgynevezett super user-eket „alkalmaznak”. Ezek olyan, nem a vállalat közvetlen alkalmazásában álló közösségi tagok, akik a közösségen belüli aktív részvételükkel és az adott vállalattal szembeni pozitív, támogató hozzáállásukkal gyakorlatilag a cég egyfajta tiszteletbeli ügyfélszolgálati munkatársaivá válnak és tanácsaikkal, tapasztalataik megosztásával ingyen segítik a közösség tagjait – akik ilyen jellegű támogatás hiányában valószínűleg a cég ügyfélszolgálatánál „kötnének ki” problémás ügyeikkel.

3. Piackutatás
A piackutatás egy igen időigényes és költséges folyamat, amely gyakran külső piackutató cégek bevonásával történik. A társadalom egyre szélesebb körét aktivizáló közösségi média lehetővé teszi, hogy egy vállalat a termékeivel, szolgáltatásaival kapcsolatban akár több ezer vagy még ennél is lényegesen több ember véleményéhez jusson, lényegesen rövidebb idő alatt és lényegesen alacsonyabb költséget jelentő módon, mint azelőtt. (Ez a lehetőség természetesen nem helyettesíti minden esetben a hagyományos piackutatást.)

4. Brand marketing
Jelenleg talán ez a terület, amelyet leginkább kihasználnak a vállalatok a közösségi média terén. Van cég, amelynek sikeres a kommunikációja, van amelynek nem. Talán a sikeres cégek titka, hogy olyan módon kommunikálnak a közösségi médiában, amely valamilyen módon segíti a közösség tagjait. A Starbucks például több platformon is bevezetett néhány olyan alkalmazást, amely valamilyen módon hasznos a felhasználók számára: ilyenek például a boltkereső és a személyre szabott módon elkészített ital előrendelését lehetővé tevő szolgáltatás. (A későbbiekben még szó lesz az ún. „social influence marketing” területéről is, amely a hagyományos brand marketing újszerű kiegészítője lehet.)

5. Promóciók
A legsikeresebb közösségi médián megszervezett promóciók bizonyították, hogy a közösségi hálózatok képesek olyan rajongótábort toborozni, amely a promóció előtt még nem létezett. Az egyik legjobb példa a Burger King egyik Facebook-on megszervezett promóciója,  amely arra szólította fel a vásárlókat, hogy „áldozzanak fel” 10 ismerőst (töröljék 10 ismerősüket), cserébe kapnak egy ingyen Whopper-t. A promóció olyan hatásos volt, hogy rövid időn belül 82771 ember összesen több mint 230 ezer ismerősét törölte – ám a Facebook letiltotta az alkalmazást. A Burger King applikáció jelzést is küldött a törölt ismerősnek, hogy a törlés oka egy ingyen Whopper a Burger King-től. A közösségi médián megszervezett vírusmarketing egyik hatékony példája volt ez a promóció.3


6. A fogyasztók oktatása
A fogyasztóik oktatása és motiválása érdekében a vállalatoknak hasznosítaniuk kellene a közösségi média különböző platformjai által nyújtott interaktív lehetőségeket: például a fórumokon keresztül, a honlapokon elhelyezett „kérdezd a szakértőt” gombokon keresztül, és más médiaeszközökkel, mint például videókkal és képekkel. A közösségi médián ezrekkel-százezrekkel, akár milliókkal hosszútávon megosztott, a fogyasztókat oktató, motiváló információk jelentősége összehasonlíthatatlanul nagyobb a 30 másodperces reklámspot-ok rövidtávú és egyre kevesebb hatást elérő üzeneteivel szemben. Még a legösszetettebb problémák is elmagyarázhatók, megoldhatók ezeken a médiaeszközökön keresztül. A YouTube-on például igen népszerűek a videó termékbemutatók és tesztek.

7. Értékesítés
A tranzakciók és egyéb bevételnövelő alkalmazások közösségi médián belüli megjelenésével új lehetőségek tárulnak majd a vállalatok értékesítési részlegei elé.

8. Termékfejlesztés
Az olyan piacvezető cégek, mint például az SAP és a Cisco nemrég olyan programokat indítottak, amelyek kihasználják a közösségi média azon képességét, hogy a tömegek kollektív tudását felhasználva új termék- és szolgáltatásfejlesztési irányokat határozhatnak meg. A Cisco egyik termékfejlesztési programja során 200 ezer dollár értékű díjat ajánlott fel annak, aki olyan lehetőséget ajánl a cégnek, amely 1 milliárd dolláros üzleti lehetőséget jelent a Cisco számára.

9. Ügyfélkapcsolat menedzsment (CRM)
Habár még nincs hosszú távú tapasztalat arról, hogy mennyire lesz tartós egy adott fogyasztó adott közösségi médiumon belüli tagsága, sokak szerint elképzelhető, hogy e tagság tartósabb lesz, mint egy e-mail vagy akár postai cím. A közösségi médián keresztüli tartós ügyfélkapcsolatok jelentős lehetőséget nyújtanak CRM szempontból is.

Reblog this post [with Zemanta]

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

 

LinkedIn + levélírás

Nevezd meg! Ne add el!

Creative Commons License Gárdos Attila "A közösségi média vállalati alkalmazásáról" című műve Creative Commons Nevezd meg!-Ne add el! 2.5 Magyarország Licenc alatt védve.