Az Adobe megbízásából 2012 októbere és 2013 áprilisa között 8750 vásárlót és 1750 marketing szakembert kérdeztek meg az Egyesült Államokban, Franciaországban, Németországban, az Egyesült Királyságban, Ausztráliában, Japánban, valamint Dél-Koreában az online marketing helyzetéről és az online marketinghez való viszonyukról.
Mik a legmegbízhatóbb termékekkel és márkákkal kapcsolatos információforrások?
A családtagok/barátok/munkatársak a legmegbízhatóbb információforrások, az online marketing bizalmi szintje alacsony
Arra a kérdésre, hogy mik a legmegbízhatóbb termékekkel és márkákkal kapcsolatos információforrások, a vásárlók (narancs szín) 51%-a, a marketing szakemberek (piros szín) 36%-a a családtagokat/barátokat/munkatársakat nevezte meg a legmegbízhatóbb termékekkel és márkákkal kapcsolatos információforrásnak. Második legmegbízhatóbb információforrásnak a tradicionális fogyasztói fórumokat és publikációkat nevezték meg (35%; 33%); harmadik helyen a tradicionális újságok és TV áll (28%; 27%); csupán negyedik helyet sikerült megszereznie a legmegbízhatóbbnak bizonyult digitális csatornának, a vállalati honlapoknak (17%; 22%). Az online hírportálok (11%; 16%), blogok (8%; 11%), a tradicionális szakpublikációk (6%; 13%), és az online vállalati közösségi média oldalak (3%; 7%) zárják a sor.
A vizsgált három európai országban (Franciaországban, Németországban, Egyesült Királyságban) a globális átlag alatti a digitális médiumok megbízhatósági szintje, a vizsgált három ázsiai országban (Ausztráliában, Japánban, Dél-Koreában) ez a szint valamivel a globális átlag felett található.
Mik a leghatékonyabb marketing és reklám információforrások?
A tradicionális média csatornák hatékonyabbak a digitális csatornáknál
Nagyjából a vásárlók és marketing szakértők bizalmi indexének megfelelően alakult a reklám és marketing üzenet közvetítő csatornák hatékonyságának elismertsége.
Arra a kérdésre, hogy mi a leghatékonyabb marketing és reklám információforrás, a megkérdezett 8750 vásárló 47%-a szerint a hagyományos újságok és TV-k a leghatékonyabb marketing csatornák. A megkérdezett 1750 marketing szakember 41%-a szerint is ezek a leghatékonyabb marketing csatornák. Második helyen állnak a családtagok/barátok/munkatársak (31%; 22%); harmadik helyen a hagyományos fogyasztói fórumok/publikációk (25%; 24%); negyedik helyen a vállalati honlapok (18%; 24%); ötödik helyen a digitális hírportálok (12%; 17%); fej-fej mellett hatodik-hetedik-nyolcadik helyen a vállalati közösségi média oldalak (9%; 13%), a tradicionális szaklapok (7%; 13%), valamint a blogok (8%; 11%) állnak.
Ebben a kérdésben az amerikai, európai és ázsiai válaszadók válaszai között nem lehet szignifikáns eltérést tapasztalni – egy kivételtől eltekintve: az USA-ban a családtagok/barátok/munkatársak a többi régióhoz képest hatékonyabbnak tartott reklám/marketing üzenet közvetítő csatornák.
A vállalatok mely reklám és marketing csatornán keresztül érhetik el leghatékonyabban a vásárlókat?
Leginkább a gyakran nézett TV-műsorokon és az online/offline kuponokon keresztül
Arra a kérdésre, hogy mi a leghatékonyabb reklám és marketing csatorna, hogy a vállalatok elérjenek téged (egy választ lehetett adni), a megkérdezett vásárlók 40%-a, a marketing szakemberek 34%-a a rendszeresen nézett TV-műsorok választ adták. Körülbelül fele ilyen sokan nevezték meg az online vagy tradicionális kupon ajánlatokat (22%; 16%); harmadik helyen állnak az óriásplakátok (9%; 11%); majd jönnek a közösségi média reklámok (5%;9%), a TV által közvetített sportesemények (6%; 6%), a világméretű sportrendezvények (4%; 7%), az online videók (4%; 6%), a mobil alkalmazások (1%; 4%), valamint a jelentős szórakoztatóipari események (2%; 2%).
E téren két jelentősebb eltérés is látható a különböző régiók között:
- a rendszeresen nézett TV-műsorok reklám/marketing üzenet közvetítő ereje Ázsiában a legjelentősebb, Európában viszonylag gyengébb ez a hatás;
- Európában viszonylag jelentős az óriásplakátok szerepe a többi régióhoz képest.
A TV jelentőségének aránya és az online médiumok viszonylagos gyengesége a fenti adatsorok láttán, lehet, hogy első látásra meglepő.
Segítségül a Nielsen globális reklámköltéseit bemutató ábrája, mely igazolja a fenti értékeket: a TV reklámköltés magasan vezet (62,8%), második helyen még mindig az újságok (19,5%), és csupán utolsó előtti helyen áll az internet 1,9%-kal.
A reklámköltések alakulása alapján elmondható, hogy az online hirdetések súlya továbbra is nő: 2012-ben az internet reklámköltés nőtt a leginkább (9,9%-kal).
|
Forrás: Nielsen |