A
KutatóCentrum által készített, évente megjelenő E-Shopping Report 2010-re vonatkozó legfrissebb
adataiból kiderül, hogy a legalább havonta internetező 18-64 éves magyar lakosság
közel háromnegyede (72%-a) napi szinten látogat meg honlapokat, levelez vagy
keres információt a világhálón.
Több vásárló, kevesebb vásárlás
A
gazdasági világválság hatására az online vásárlási kedv 2010-ben 2009-hez képest csak
minimális mértékben nőtt: az elmúlt egy évben az aktív netezők 48%-a rendelt
legalább egyszer a világhálón, de további 33% próbálta már ki korábban az
e-vásárlást. Rosszabb a helyzet a vásárlási gyakoriságot nézve: az eredmények
szerint ugyanis az online tranzakciók száma 2009-hez képest minimális
visszaesést mutat. Ennek ellenére, az internetezők számának növekedése révén a
vásárlók száma tovább nőtt.
1. ábra. Az e-vásárlást kipróbálók, az online vásárlók
és az online "bevásárlók" arányának változása
Mit vásároltak a magyarok
2010-ben?
Az
előző évi adatokhoz hasonlóan - a szolgáltatásokat nem számítva - idén is
legtöbben elektronikai cikket, könyvet, CD/DVD-t vásároltak az interneten
keresztül. A napi fogyasztási cikkek (FMCG) online kereskedelmének
piacán is hasonló a helyzet: bár az FMCG termékeket online vásárlók aránya nem
nőtt, számuk - az internetezők táborának növekedésének köszönhetően -
gyarapodott.
A legkeresettebb FMCG termékcsoportok sorrendje változatlan: idén is a kozmetikai termékeket veszik leginkább, az internetezők 6%-a vásárolt ebbe a kategóriába tartozó cikket az elmúlt 12 hónapban. Ezt követik a háztartási és vegyi áruk, majd az élelmiszer, amit a megkérdezettek 3, illetve 2%-a rendelt.
A legkeresettebb FMCG termékcsoportok sorrendje változatlan: idén is a kozmetikai termékeket veszik leginkább, az internetezők 6%-a vásárolt ebbe a kategóriába tartozó cikket az elmúlt 12 hónapban. Ezt követik a háztartási és vegyi áruk, majd az élelmiszer, amit a megkérdezettek 3, illetve 2%-a rendelt.
Kik a magyar online vásárlók?
A
KutatóCentrum által képzett vásárlói csoportok összetételében nincs jelentős
változás az előző évi eredményekhez képest: a napi fogyasztási cikket online
vásárlók többségében nők, 18-44 évesek, akik átlagos vagy az átlagosnál jobb
anyagi körülmények között élnek. A lojális FMCG vásárlók (akik az elmúlt egy
évben legalább egyszer vásároltak online napi fogyasztási cikket, és a jövőben
is tervezik azt) táborához leginkább a 25-44 éves nők tartoznak, míg az
elzárkózók (még soha nem vásároltak online FMCG terméket, és a jövőben sem
tervezik) közt magasabb a férfiak és a kisvárosban élők aránya.
Az internetes vásárlás
előnyeiről, hátrányairól
Az
interneten történő élelmiszervásárlás legkedvezőbb tulajdonságai továbbra is az
energia- és időmegtakarítás: az e-bevásárlás előnyeként a megkérdezettek 56%-a
említette a sorban állás elkerülését, 52%-a pedig a rugalmas nyitva tartást. A
termékek kézzelfoghatóságának és a személyes kontaktusnak a hiánya, valamint a
rendelés és a szállítás közt eltelt idő viszont még mindig sokakat tart vissza
attól, hogy online intézzék a nagybevásárlást.
2. ábra. Az internetes FMCG vásárlás előnyei és hátrányai
A kutatás háttere
További információ a 2010-es E-Shopping Reportról:
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése