Egy vállalat közösségi médiával kapcsolatos tevékenysége eredményeinek mérése során nem lehet és nem is szükséges mindent mérni: csak a tevékenységet meghatározó célokkal kapcsolatos néhány fontos indikátort érdemes figyelni és mérni. A mérőszámok önmagukban még nem feltétlenül jelzik a tevékenység sikerességét vagy sikertelenségét: sokkal inkább fontos a lényeges mérőszámok alakulásának, trendjének a figyelemmel kísérése. Nem minden mérőszám azonos mértékben fontos az egyes vállalatok számára, mert a tevékenységet meghatározó célok is eltérőek lehetnek.1
Nézzük meg egy konkrét példán keresztül, hogy egy általánosnak tekinthető vállalati célból hogyan jutunk el a mérhető részcélokig, stratégiai és taktikai célokig. Csak akkor válik értékelhetővé a tevékenység, ha mérhető célokat fogalmazunk meg.2
Mit mérhet egy termékeket és/vagy szolgáltatásokat értékesítő vállalat?
Az alábbi mérőszámok nem minden esetben mérhetők, és ha rendelkezésre is állnak a méréshez szükséges adatok, még akkor is csak néhány mérőszám hosszú távú alakulását érdemes mérni – azokét, amelyek leginkább megfeleltethetők és relevánsak a meghatározott stratégiai célok szempontjából.
Bevétel és üzletfejlesztéssel kapcsolatos mérőszámok:
Potenciális költségcsökkentő tényezők mérése:
Érték, ismertség, befolyásolás
A Radian6 ajánlott mérőszámai:3
Nézzük meg egy konkrét példán keresztül, hogy egy általánosnak tekinthető vállalati célból hogyan jutunk el a mérhető részcélokig, stratégiai és taktikai célokig. Csak akkor válik értékelhetővé a tevékenység, ha mérhető célokat fogalmazunk meg.2
- Fő cél: növeljük a vállalat közösségi médián belüli megjelenését a közösségi médiában való aktív részvétellel.
- Részcélok:
- 6 hónapon belül 15%-kal növeljük a vállalati blogunk RSS előfizetőinek a számát;
- év végéig legalább 250 főre (25%-kal) növeljük cégünk LinkedIn csoportjának tagsá-gát;
- létrehozunk egy Facebook Oldalt és 6 hónapon belül legalább 500 rajongót szerzünk.
- Első részcél megvalósításához fűződő stratégiai célok (6 hónapon belül 15%-kal növeljük a vállalati blogunk RSS előfizetőinek a számát):
- 2 fős blogger csapatot állítunk fel a vállalati blog minőségi és egyedi tartalommal való ellátása érdekében;
- definiálunk egy szerkesztőségi munkarendet, amely biztosítja a heti legalább háromszori publikálást (blog bejegyzést), a kommentekre adott ASAP válaszadást – a feladatokat rotáljuk a csapaton belül;
- összeállítjuk a cég kommunikációja számára fontos blogok listáját és a blogger csapat tagjai fejenként, hetente legalább 3 kommentet írnak ezeken a blogokon (heti 6 hozzászólás összesen);
- javítjuk a vállalati blog RSS előfizetési lehetőségét mind a vállalati blogon, mind a honlapon (pl. több linket helyezünk el).
- Első stratégiai cél megvalósításához fűződő taktikai célok (2 fős blogger csapatot állítunk fel a blog minőségi és egyedi tartalommal való ellátása érdekében):
- megfogalmazzuk a blogger csapat tagjaival szemben támasztandó szakmai követelményeket;
- kiválasztjuk a blogger csapat tagjait;
- a kiválasztott bloggerek oktatásokon vesznek részt (pl. technikai eszközök kezelése stb.).
Mit mérhet egy termékeket és/vagy szolgáltatásokat értékesítő vállalat?
Az alábbi mérőszámok nem minden esetben mérhetők, és ha rendelkezésre is állnak a méréshez szükséges adatok, még akkor is csak néhány mérőszám hosszú távú alakulását érdemes mérni – azokét, amelyek leginkább megfeleltethetők és relevánsak a meghatározott stratégiai célok szempontjából.
Bevétel és üzletfejlesztéssel kapcsolatos mérőszámok:
- az értékesítési ciklus gyorsasága/időigénye;
- a visszatérő vásárlók/ügyfelek száma vagy aránya;
- a vásárló/ügyfélmegtartás aránya;
- új vásárlók/ügyfelek száma;
- egy vásárlóra jutó vásárlási érték (transaction value per customer);
- ügyfél tőkeértéke (Customer Lifetime Value);
- blog/email előfizető ügyféllé történő konverziójának értéke;
- honlapról történő ügyfél konverzió (honlapról > webshop > regisztrációs és/vagy vásárlás);
- a lead-dé konvertáltak aránya: online/offline;
- az organikus (nem fizetett) keresés által konvertált vásárlók száma.
Potenciális költségcsökkentő tényezők mérése:
- rövidebb ügyfélszolgálati ügyfélkezelési idők;
- az offline/online csatornákon keresztül megoldott ügyek aránya (%);
- az online jelenléten keresztüli toborzás költségcsökkentő tényezője (nem kell fejvadászt alkalmazni);
- képzési költségek;
- online elérés / offline elérés általános kommunikációs költségei;
- a közösség által adott hasznos termékfejlesztési ötletek száma és értéke;
- a termékfejlesztési ciklus lerövidítése (a közösség tagjainak alkalmazása pl. terméktesztelésre, fókuszcsoportos tesztelésre, ötletfejlesztésre).
Érték, ismertség, befolyásolás
- SIM Score: a márka/vállalat közösségi médián belüli, az adott iparághoz viszonyított pozitív hatásának mértékét jelzi (lásd az előző fejezeteket);
- Net Promoter Score: annak mérésére szolgáló mutató, hogy egy adott terméket, szolgáltatást vagy vállalatot az ügyfelek milyen mértékű valószínűséggel ajánlanak tovább;
- az online vélemények érzelmi töltése (pozitív/semleges/negatív);
- párbeszédek száma;
- a médián belüli említések/megjelenések száma;
- a blog/e-mail/hírlevél előfizetői száma;
- az általunk megjelentetett tartalmakhoz publikált olvasói megjegyzések, véleménynyilvánítások (pl. Facebook „Tetszik” akciógombja), tartalomletöltések száma – bármilyen a feltöltött tartalmakkal kapcsolatos interakció;
- a honlapra/blogra bejövő hivatkozások száma (összes és releváns);
- tag-ek, szavazatok, közösségi könyvjelzők száma;
- rajongók/követők/csoporttagok száma (az adott márka/vállalat követőinek száma).
A Radian6 ajánlott mérőszámai:3
- szóáradat: az adott hónapra jutó ajánlások és pozitív hangvételű bejegyzések száma;
- figyelem időtartama: az az átlagos időtartam, ameddig egy bejegyzéshez új kommentek/retweet-ek kapcsolódnak;
- egyetértés: egy gondolattal/esettel kapcsolatos, egymással azonos véleményen lévő párbeszédek száma;
- visszhang: egy bejegyzés összes bejövő hivatkozásának és retweet-jének száma;
- véleménytípusok mértéke: a különböző típusú bejegyzések számának havi összértéke (pl. reklamációk, dicséretek stb.);
- potenciál: a vásárlási igényeket megfogalmazó nyilatkozatok számának és az ebből becsült vásárlási értékek havi összehasonlítása;
- ismétlődés: egy adott forrás adott hónapra jutó, a tartalmainkra irányuló átlagos bejövő hivatkozásainak/retweet-jeinek a száma;
- mozgósítás: a márkával/vállalattal kapcsolatos pozitív tartalmakat publikáló új források száma az adott hónapban;
- párbeszéd: a versenytársakhoz viszonyított havi összes párbeszéd aránya;
- elkötelezettség: a kommentek ismétlődésének mennyisége és a kommentek átlagos hosszúsága.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése